Direktlänk till inlägg 13 januari 2013

Katt morgon

Av Bengt Bertilsson - 13 januari 2013 07:18

Katterna utsläppta från sitt natthärbärge, tar gammelkatta bara en sväng runt husknuten, sen vill hon in i stugvärmen på nytt och rusar till matskålen. Sen lägger hon sig bredvid mina fötter där jag sitter vid köksbordet och läste morgontidningen och påståendet att vi män inte kan göra två saker stämmer inte för samtidigt åt jag frukost. Dessutom så lyssnade jag på andliga sånger på P 1 ett fantastiskt bra program där både nya som gamla andliga sånger ljuder ur högtalaren.
Lillkatta däremot hon skall ut och lufta sig en sväng och kolla in ägorna och brukar först dyka upp när jag går ut på farstutrappan, då vill hon in.
Men i dag blev det annorlunda, då jag hör hur det rasslar till i klätterväxten utanför nedanför köksfönstret och fönsterhaken flyger upp och smäller till fönsterbläcket. Nog för att det händer att det smäller till i fönstret är detta inte ovanligt då det ofta brukar flyga in fåglar i rutan som tror de kan ta en genväg tvärs igenom huset till fågelautomaterna.
Men nu är var det fortvarande becksvart där ute så vad jag får se är ett svart nystan och två kattögon stirrar först rakt in och sen är det en kutryggad figur som reser ragg och vänder sig om och stirrar rakt ner därifrån hon kom.
Förstod direkt var det var för något. Bättre fly en illa fäkta då vi har en vildkatt som smyger här omkring och den får jag jaga bort från mina fågelautomater när jag brukar se den ligga och lurpassar. Mina huskatter vet att denna jakt är förbjudet, sen om de gör det när husse inte se det är förvisso en annan historia. Det han inte vet har han inget att säga om.
Gick och öppnade ytterdörren men vildkatten var försvunnen och lillkatta satt och stirrade ut i mörkret och tvekade om hon skall sitta tryggt kvar eller klättra längst klätterväxten och hoppa in mellan farsturäcket spjälor. Förstår tveksamheten. Hon har det för bra, ligger och sover mestadels om dagarna och äter så nu är hon så tjock att hon knappt kommer emellan spjälorna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards