Alla inlägg den 26 januari 2013

Av Bengt Bertilsson - 26 januari 2013 20:54

En påminnelse hur det var för tre år sedan och det är nästan jag glömt bort det:
Snö har vi haft sedan början av december och kalt dessutom och senaste två dygnen snöande har satt humöret på prov som om detta inte var nog nu kryper temperaturen nedåt också och det lär bli - 20 i natt påstår dom på nytt.

Borås tidning kom inte i lördags men i dag söndag kom den och nu när det är skottat lär den komma i morgon kan vi väl hoppas då det är skottat enligt reglementet.
Inte konstigt jag fick ryggskott, som om inte värken jag har ändå voro tillräckligt.
Efteråt ligger jag "fäfot" 
Snövallarna är höga men vill vi komma upp och ut från huset så blir det att skotta förhand, då bonden har inte haft tid att laga traktorn och just nu har han 3 personbilar insnöade på sin gård och oskottat
Snödjup uppe på garage infart en snöskyffel hög och lika bred och 10 meter lång
Måste skotta så katterna också kan gå ut sen finns det något annat lägre bort
Inga bikupor utan min återvinningsstation.
3 behållare där snön täcker idag tunnorna och de är lika höga därtill
Av Bengt Bertilsson - 26 januari 2013 19:45

Är ni med och räkna Sveriges Ornitologiska Förening största enskilda evenemang. Den sista helgen i januari räknas fåglar vid fågelborden runt om i Sverige. De två senaste åren har runt 19 000 fågelbord räknats in. Helgen förlängs dessutom med fredag och måndag för att också förskolor och skolklasser ska kunna delta.
Blir inte lätt att hinna räkna alla ”pjoddarna” och då får vi ta till psalmen ”Jag kan icke räkna dem alla” där det är dessutom svårt att veta nr på. Här hemmavid är det så många får jag räkna med bråk vid fågelborden och en del svårbestämda likartade fåglar dyker upp och det kan bli svårt med symmetrin också.
Har barnbarn på besök och jag tillsammans med det 2 åriga stod vi vid ett av köksfönstret och kollade på Talgoxar och Blåmesar som funnit något matnyttigt på gårdsplanen. Troligen frön från ett av Bok träden eller så var det oskalade solrosfrön som ramlat ner från grenarna där ”pjoddarna” annars sitter och försöker öppna fröna misslyckats och fröna ramlat ner på marken.  Om barnbarnet brydde sig om fåglarna låter jag vara osagt då gammelkatta var ute och gjorde ”pjoddarna” sällskap då reagerade han.
Har annars haft så där koll på alla mina stationer idag, kollade mer igår så det finns en lista. Fast vem vet kanske kommer det fler i morgon och sen har vi måndagen också på oss/mig innan rapporten skall vara insänd

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards