Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Vädermässigt

Av Bengt Bertilsson - 29 januari 2013 07:50

Borta med vinden är snön som föll i förgårds natt och latmasken i mig fick rätt att ut och skotta bort den behövdes inte för detta fixade vädergudarna bra.

 
Gammalkatta och jag var ute och kollade allt försvann inte då januarikölden håller sitt grepp i marken och den är hårdfrusen och isen ligger som ett täcke över gräsmattan och det blir att vara Bambi på hall is när jag skall ut och fylla på mina fågelautomater när det ljusnar.
Fågelräkningshelgen är över och mestadels tomma automater återstår att fylla på då det varit många fåglar och arter på besök. Kollade igår kväll på rapporterna och då verkade det varit mindre besökare i år, vad det kan bero på återstår at se. Alla rapporter kanske inte fanns med i redovisningen.
Tillbaka till vädret. Var det blir för väder det får vi se framleddes när vi tittar ut men det är alltid intressant att lyssna på väderleksrapporterna och hör vad de tror om framtiden. Lokalradion brukar ringa upp SMHI varje morgon, så även i dag lyssnade jag på Radio 7 och metrologens utsago. Efter 7 nyheterna ratade jag över till radio Halland som jag stundtals lyssna via webben på morgonen då de har ett annat utbudskoncept blev det lokala väderlek även där.
Då får jag höra exakt samma väderinledning precis som det skulle bli samma väder även där. Sannolikheten kan förvisso vara den samma men en vaken programledare avbröt metrologen och då blev det plötsligt inte manus som gick att använda. Då Halland är Halland och Sjuhärad är Sjuhärad.
Kan jag konstatera att det blir väder på båda ställena om det blir exakt samma återstår att se men några större variationer lär det nog inte bli och blir det skillnad då blir det lokala skillnader. Detta gäller kanske även antal fåglar vid fågelräkningen det är de lokal skillnaden som påverkar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards