Alla inlägg under januari 2013

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2013 19:06

8 januari anno 2013 och det skall vara vinter med snö och några minusgrader. Men så icke detta år, snön försvann förra året mellan jul och nyår och min temperaturmätare har ännu inte visat minusgrader detta år. Annat var det förr eller var det ?
 

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2013 18:38

SMHI definierar meteorologiskt vår som när dygnsmedeltemperaturen är stigande, stadigvarande mellan 0 och +10 °C i minst sju dygn i följd och nog har vi haft detta är i Berghem senaste veckan. Men nu är tiden ur led och klimatförändringarna troligen fått jorden att snurra fel. Finns det en ”Brasklapp” förutsatt att detta infaller efter den 15 februari. Men nog kändes det vårlikt ute denna dag den 4 januari 2013 när solen ibland tittat fram och temperaturmätaren visa plus 5,5 grader och jag i min lövkompost får se en snäcka röra på sig hittar jag denna lilla vinbärssnäcka som tittar fram.
 

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2013 18:12

Sitter på min farstutrappa och ser snön lyser med sin frånvaro och det är mörkt som midvinter och grått och trist som i november visar temperaturen nu snart så många dagar inte krupit under nollan att vi kan påstå det är metrologisk vår i början på januari.

Både nordan eller östan vindarna är borta och från väst och syd känner jag mer en bris av mildvädret. Ställer jag mig frågan var är det som påverkar vädret?
Vädret kan vi inte påverka sägs det, verkar det vara någon som påverkat vädret fast det kan ju inte vara jag eftersom jag inte kan påverka det.

Då kanske är det klimatförändringen men dessa köper vi oss fria från och säljer utsläppsrätter vi inte använder till andra och om vi inte skitar ner mer och de som köper bara skitar ner det som vi inte skitat ner atmosfären borde detta gå jämt upp.
Skulle det ändå var klimatförändringen måste det vara du som påverkar och förneka du det också då måste det vara alliansens fel.
Fast å andra sidan Statsminister Fredrik Reinfeldt brukar beskriva ett samhällsproblem med att han hävda “Vi har den bästa politiken” och OM något skulle vara fel – så är det oppositionens fel”.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards