Alla inlägg den 2 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 2 februari 2013 06:41

 

Ute på farstutrappan kl.06,30
   

Om det var en kattuggla som hördes tidigare på morgon så var det en annan katt som dök upp också där ute i morgonmörkret.
 
Passade på samtidigt att inviga min lilla fickradio så jag kan lyssna på naturmorgon både ute som inne njöt jag på farstutrappan med naturmorgon live både visuellt som audiellt

Av Bengt Bertilsson - 2 februari 2013 06:00

Mörkret härskar fortvarande där ute på farstutrappan. Fast det är betydligt skönare väder idag än i går då dimman låg som ett lock över nejden är det en klar luft idag och en kattuggla hälsade mig välkommen när jag kom ut.
Nere från bäcken porlar det även idag från de små vattenfallen som bildads av en tidig vårflod nu när snö lyser med sin frånvaro. Det enda som lyser är ytterbelysnings sken som lyser upp den närmaste omgivningen framför mig och jag ser tre av mina fågelautomater i dunklet är dessa tomma av gäster, däremot välfyllda med fågelgodis.


Det sägs att det är bra att motionera på fastade mage om vi vill gå ner i vikt snabbt. Fast jag tror inte detta gäller mina huskatter även om de blivit tämligen runda i vinter. Släppte ut de från sitt natthärbärge i pannrummet och de tog svängen runt husknuten lika kvickt och in till sina frukostskålar. Ibland får de vänta på att bli insläppta och de sitter tillsammans med mig på morgonkvisten och väntar tålmodigt.
Vänta får jag också göra till kl. 08,00 tills mina ”pjoddar” dyker upp som först. På lördagar sitter de självklart och lyssna på naturmorgon. Som bevis att de lyssna hävdar jag detta stämmer för när jag gick ut en gång efter av signaturen hör jag samma kraxljud på nytt som inleder naturmorgon. Måste det vara någon kråkfågel som hört den också och satt och övade.
Först brukar Koltrastarna komma, sen blåmesar och talgoxar, några timmar senare är det hackspettarna och stjärtmesarna. Gulsparvar, Domherren och rödhaken de kommer bara sporadiskt och är mer ute på turné sväng. Några nöjer sig med vatten och bröd, men andra föredrar solrosfrö till gröten. Somliga verkar dock vara kvar i pub världen och vill ha mer tilltugg från jordnötsburken. Sen har vi de lite mer udda som vill späcka sig och några får fikon.

Att sitta på farstutrappan och både se och höra alla är som ett skådespel utöver allt annat med körsång av kvitter och tvitter och några drillar och fattas är en som skvätter, med den kommer senare. De har blivit nästan tama och reagerar inte när jag och katterna sitter där på farstutrappan. Visserligen sitter det alltid någon uppe i trädgrenarna som reagerar att fara föreligger är det precis som någon annan svarar att ta det lugnt husse är med och han fredar fortsätter de att flyga fram och tillbaka till fågelstationerna.
Nackdelen är att nu när snön är borta efter det tillfälliga mildvädret då kommer fler gäster men dessa har fyra ben och de vill självklart vara med vid det dukade bordet. Detta gillar inte jag, men några som gillar dessa är båda katterna som stolt visa upp sina fångster för husse och de vet att dessa får vi ta utan att han blir arg. Fast när de kommer med mössen i munnen och vill komma in och visa dessa sätter husse stopp och då lägger de mössen på dörrmattan utanför uppe på farstutrappan och det säger krasch när jag sätter ner foten utanför dörren sen.     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards