Alla inlägg den 8 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2013 20:32

Var gör de med lutfisken som blir över
  , Slänger den i vattnet på nytt.
 
De sålde ut lutfisken i boa efter jul för halva priset och vi bunkrade upp ett lager, men nu har vi taget Tabberasset på den

   

Likaså på julsvagdrickan.

Jag skulle hjälpa till och det höll på att bli kaos helt och hållet. Satte ugnen på för hög värme så den höll på att koka bort. Hustrun räddade den i sista minuten som tur var och sen var det lika bra hon kokade potatisen också, fast jag hade hjälpt till och skala den.
Sen gjorde hon en god pepparrotssås till detta och sen brukar vi servera gröna ärtor och Brysselkål men det gick lika bra med Broccoli.



Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2013 18:19

Den är liten, den är hårig men den kommer att bli en rostvingel när larven blivit stor fick jag lära mig när jag letade på nätet efter fakta.
  Troligen hade den lockats upp ur snö mörkret av den värmande solen som visade sig vid middagstid här i Berghem idag den 8 febr 1 plusgrad visade temperaturmätaren.

  Vädret gick inte att klaga på när jag och hustrun gick längs med en väg i ett naturlandskap med Ekar   

i vår omgivning. Så nog skall jag räkna detta som årets första riktiga vårtecken.
 
Rostvingelslarven är ca två cm lång ganska svart tyckte jag först men vid närmare besiktning ser den är åt det bruna hållet och långhårig. Fast den första tanken som dök upp i hjärnan var en lysmask i vinterpäls som sticker upp sin rumpa mot solen och ladda sina batterier.
Fakta
Rostvinge (Phragmatobia fuliginosa) är en nattfjäril inom familjen björnspinnare. De är mest kända som larver för sina dragspelskroppar med långhårig brun päls. Den lever inte minst i bergstrakter. För övrigt finns de i stort sett var som helst. De kläcks på hösten som ägg. Som larver gömmer de sig på dagen i ett löv eller liknande. På natten söker de efter mat, däribland barr från tall och andra sorters löv.

De spinner sig en puppa när vädret blir varmare. I puppstadiet spinner de först en yttre puppa och senare en inre där de förvandlas. Puppstadiet tar ca två veckor.

Som de flesta andra fjärilar tycker den om att hålla sig omkring ljus, gärna lampor. Så om man vill se en Rostvinge om somrarna skall man titta på en gatulykta. De brukar vara som mest aktiva vid tolvslaget. De söker sig då en partner att para sig med.

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2013 10:08

Ca en km upp i skogen där jag bor finns det en sjö vi säger Ringsjön om.

 
Men i själva verket är det två små sjöar som heter Ringsjöarna. Två små bergsjöar uppe på en ås som skiljer Viskardalen och Surtan dalgång.

  
Sjöarna är idag nästan utdöda på liv, senaste jag hört var att någon sett tusenbrödrar i sjön.

       
Försök att kalka den lär gjort men utan resultat. Finns däremot ett fågelliv men fiska i sjön skall vi nog glömma.
     
Sommartid användas den fortvarande som badsjö och på 60 – talet fanns där faktiskt en liten kiosk också.


Fast skall jag tro på var wikipedia skriver om Berghem är en tätort i Marks kommun och kyrkbyn i Berghems socken. Orten ligger mellan Borås, Varberg och Göteborg. I den närliggande skogen ligger Ringsjön. På sommaren är det största turistmålet i Berghem Vallby park. Även fiske och jakt samt pimpling i Ringsjön är populära fritidsaktiviteter.
Vallby park har jag aldrig hört talas om och skulle sjön vara lämplig som pimpelsjö, men då har de nog förväxlat Ringsjön med en annan Ringsjö.

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2013 08:50

Sommaren kommer tidigt detta år. Löven på min Ek lyser gröna och detta har de faktiskt gjort ett bra tag.
 
Men låt oss ta allt från början. När den riktiga sommaren var som grönast 2012 fann jag på min självsådda Ek en klase med ekollon.

 
Eken står lite olämpligt egentligen men jag hade inte hjärta att ta bort den när jag upptäckte den stod där för ett tiotal års sedan.

 
På hösten så fann jag mina egna julnöter på marken och ett hade alla redan grott och detta tog jag in för ett experiment.

 

Putade ner den i en kruka och den började växa nästan omg.

 

 I december 2012 fanns det blad och den hade den växt upp rejält. Fantastiskt egentligen. En liten nöt kan bli ett stort träd av som kommer att stå där kanske i flera hundra år är det inte alla som blev så gamla  på trädet men en fick chansen och den står    där i fönstret och läser husorganen. Kanske får de läsa om sig själva i dessa också.

Frågan är vad skall jag göra med den. Någon vinter får den inte och skall jag ta ut den och plantera den nu på försommaren och hoppas den rota sig ute.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards