Alla inlägg den 19 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2013 20:50

Vi har knappt hunnit glömma skandalen med att det fanns ICA handlare lurade konsumenterna genom att märka om utgående köttfärs med ny datum.
Nu bläddrade jag igenom reklambladen som anlänt i brevlådan och upptäcker där att ICA Kvantum MM Skene annonsera “Dagens rätter” och en av dessa produkter är Lasagne som ICA säger de dragit in från sitt sortiment då det innehåller troligen hästkött och inte nötkött.
Ändå återfinns denna produkt i deras reklamutskick är anmärkningsvärt. 

 Någon förklaring finns inte på deras hemsida

Tittar på reklambladet

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2013 06:45

Vädret det kan skifta från ena dagen till den andra och då tänker jag efter har varje väderlek sin tjusning. Gäller nog bara att gilla läget helt enkelt. Fast flertalet skulle nog uppfatta vädret som ett skitväder där jag satt på farstutrappan i går och såg knappt ingenting p.g.a dis, dimma och duggregn där ute och det kändes som jag satt i ett rum med vita väggar och vit golv framför mig.
En Talgoxe hoppade runt i en av buskarna innanför tomtgränsen men det var svårt att se den faktiskt och den gav inte från sig inte ett ljud. Fågelautomaterna stod/hängde öde och inte ens de morgontidiga koltrastarna hade behagat komma fram.
Trotts jag ansträngde mina öron kunde jag inte uppfatta några störande ljud överhuvudtaget kan jag nog påstå det var ändå harmoniskt att bara sitta där och njuta av tystnaden.
När jag sen några timmar senare så där lagom för elvakaffet åter satt där på min farstutrappa. Fortvarande 3 D väder var det som jag satt på en opera konsert och en mångfald av småfåglar hoppade och flög runt samtidigt som de sjöng sina arier i träden och i luften. Allt utspelade ca 5 meter framför mig upptäcker jag att bakom och ovanför denna scen är det helt tyst, precis som jag satt i en konsertlokal.  
Helt vindstilla röken från pannan steg rakt upp, inga grenar, inga bilar, inga flygplan. Inte ens ljudet från pannfläkten hördes, var det som alla ljud var borta som inte hör till naturens skådespel de existerade inte.
Strax innan jag gick ut hade jag lyssnat på Kaliber i P 1 som handlade om vindkraften. Sverige satsar på vindkraften och i dag byggs det ett vindkraftverk om dagen. Men bakom den stora utbyggnaden finns hårt motstånd, konflikter och hot.
Men generellt sätt är svenskarna positiva till vindkraft som energikälla. SOM-institutet vid Göteborgs universitet undersöker varje år svenskarnas åsikter kring bland annat vindkraftsfrågan – och enligt undersökningen för 2011 var det bara 1 procent som helt ville avstå från energikällan. Nästan nio av tio svenskar ville satsa mer eller lika mycket på vindkraften som i dag.
Verkar det var få som vill ha det intill sina egen lilla täppa eller på platser de vistas ut i naturen och ibland protester där det knappast finns en enda människa som besöker platsen räknas den som natur som skall bevaras därav.
Sen är det kanske lite tvetydigt hur vi ser på vår energiförsörjning. Sol och vindkraften räknas som de mest miljövänliga och förnyelsebara energikällorna. Vattenkraften likaså räknas som förnyelsebar men den har förstört många älvar och andra vattendrag samt närmiljön runt dessa. Alla tre är de dock beroende på vädrets makter.
Däremot Kärnkraft den är egentligen bara tärande och så länge den fungera bara producera el och tänker vi inte lägre än in i vår livstid och kanske våra barn skulle elpriserna rusar i höjden för våra barnbarn om denna försvann och vi inte anpassade vårt samhäller mot ett mer hålbart samhälle i framtiden.
Oavsett där jag satt tänkte jag de som inte vill ha vindkraft tycker att vindkraftsutbyggnaden är obefogad och att den förstör människors och djurs livsmiljö i deras närmiljö. Skulle nog tänka så också. 5 vindmöller framför mig skulle nog inte vara så snyggt att se/höra.
Medan förespråkarna framhäver att det är en ren energikälla och att Sverige har goda förutsättningar för vindkraft. Sitter kanske de som är emot kärnkraften och säger nej till vindkraften i andra stunden. Är det kanske inte så konstigt att rumpan jag sitter på är delad och jag har två hjärnhalvor och framför mig är det 3 D väder och det jag ser det är naturen inte i 3 D glasögon heller. Hade det inte varit för att pannan kräver el för att dels pumpa runt vattnet och hålla drag i pannan hade jag inte brytt mig över huvudtaget om vindkraft för den hade inte fungerat p.g.a det var vindstilla och i 3 D väder vaken sett eller hört den när jag tittar ut i min omgivning.    

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards