Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2013 21:00

Intog eftermiddagskaffet på farstutrappan och njöt av vintervädret. Hur nu man kan njuta kan någon tycka när den klara himmeln med gnistrande solsken var borta. Gladde jag mig istället att snöfallet hade upphört och likaså nordan vinden kan jag lugnt påstå det var stiltje där ute. Dessutom så vaken hördes eller såg jag några bilar på landsvägen.
Där satt jag och njöt, lyssna på fågelsång och studerade mina ”pjoddar” flygningar till och från automaterna. Plötsligt hör jag ett högt avvikande fågelskrik från trädet med jordnötsautomaterna Det fullständigt explodera av vingslag och fåglar flyger kors och tvärs. Från busken där automaten med solrosfrö finns framför mig där satt ett gäng mesar och talgoxar förskräckta och undrade var står på.
Då hörs det ett rop till och det exploderade av småfåglar därifrån också åt alla håll och kanter. Några tog den långa flyktvägen tvärsöver fältet ner till bäcken där det finns Björk och Alträd är det ca 75 m och jag tror aldrig jag sett mina fåglar flyga så snabbt tvärsöver som denna gång.
Min första reaktion och tanke var en sparvhök skulle dyka upp, men det kom ingen. Lite snoppen får jag nog påstå jag kände mig, falskt alarm, var vet jag. Tomt med fåglar och dessutom stiltje kan jag påstå det var dödstyst, rent kusligt.
15 sekunder eller max 30 sekunder senare då hör jag vindsus i luften, trädgrenarna börjar röra sig och plötsligt så är nordanvinden tillbaka som modernatur svängt sitt trollspö. Kan det vara så att fåglarna uppfattade något ljud i luften som var ankommande påkallade deras uppmärksamhet eller var det så att någonstans i omgivning fanns det en rovfågel och bättre fly än bli mat åt någon annan. Det får jag aldrig veta.
Kommer jag osökt att tänka på att vi har senaste veckan i våra trakter sett Varg och mina spår i snön vaken dementeras eller bekräftas av länsstyrelsen var det är för några. Men ropen hörs i på bygda Vargen kommer.

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2013 11:45

Det sägs att tre är lyckonummer och dag tre är lyckan fullständig vädermässigt.  

En uppsprickande himmel på morgon där solen kämpade för att komma fram mellan molnen.

Iskristaller på ett snölandskap

       

Skrov is på gårdsplanen glimmar  Månlandskaps likt med lite fantasi.  

Vann solen till slut och det blev en klarblå himmel.
Blev elvakaffe på farstutrappan tillsammans med gäster vid jordnötsautomaterna satt en hackspett bakom trädet och inte visade var den åt.

Solenergi kanske för ut åkte mattan och katten också för att städa ut dammråttorna.
        
Katta gick inte lång från köket utan låg och väntade på ny matta och så fort hon såg den upp och direkt ligger katta där och gotta sig.

         

Vädret har lite svårt att bestämma sig då plötsligt det blir moln på himmeln. 

Tittar jag ut faller snön
Går det knappt att se ut.  

Men mellan snöbyar och snöflingor är det en vinterdag, med en temperatur som snart visa +-0 och faktiskt nordanvinden har lugnat ner sig den också.

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2013 06:05

Vädret det kan skifta från ena dagen till den andra har jag fått en lektion av denna vecka. Måndags 3 D väder där ute med ca +2,5 och vindstiltje.   Tisdag klar himmel men solen täckt med moln som sprak upp framåt eftermiddag avslutads med en röd solnedgång och minus 2,5.   Nackdelen var att regnet i måndags på slasken som låg på marken frös till is och gårdsplanen rena isbanan och det var som ”Bambi på hal is”.
En nordan vind blåste så det isade i skinnet där jag satt på farstutrappan. Konstaterade jag återigen att det var tabberasset i fågelautomaterna ånyo. Mina ”pjoddar” de blir bara fetare och fetare tycker jag och antalet gäster ökar för varje dag. Räknade vid eftermiddagskaffet till 36 st gäster. Främst blåmesar och talgoxe, några starar och gulsparvar svartmes och talltita, två hackspettar en tredje satt i skogbrynet och skickade ett morsetelegram. En bofink har anlänt och satt och lockade efter en kompis i ett träd. Två korpar flög över här och plötsligt dök han upp  

Domherren där satt han och tittade på mig en bra stund men tog det osäkra och flög värdshus förbi vet han dock var det ligger. Oavsett varje väderlek och dag har sin tjusning.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards