Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

Varningsrop.

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2013 21:00

Intog eftermiddagskaffet på farstutrappan och njöt av vintervädret. Hur nu man kan njuta kan någon tycka när den klara himmeln med gnistrande solsken var borta. Gladde jag mig istället att snöfallet hade upphört och likaså nordan vinden kan jag lugnt påstå det var stiltje där ute. Dessutom så vaken hördes eller såg jag några bilar på landsvägen.
Där satt jag och njöt, lyssna på fågelsång och studerade mina ”pjoddar” flygningar till och från automaterna. Plötsligt hör jag ett högt avvikande fågelskrik från trädet med jordnötsautomaterna Det fullständigt explodera av vingslag och fåglar flyger kors och tvärs. Från busken där automaten med solrosfrö finns framför mig där satt ett gäng mesar och talgoxar förskräckta och undrade var står på.
Då hörs det ett rop till och det exploderade av småfåglar därifrån också åt alla håll och kanter. Några tog den långa flyktvägen tvärsöver fältet ner till bäcken där det finns Björk och Alträd är det ca 75 m och jag tror aldrig jag sett mina fåglar flyga så snabbt tvärsöver som denna gång.
Min första reaktion och tanke var en sparvhök skulle dyka upp, men det kom ingen. Lite snoppen får jag nog påstå jag kände mig, falskt alarm, var vet jag. Tomt med fåglar och dessutom stiltje kan jag påstå det var dödstyst, rent kusligt.
15 sekunder eller max 30 sekunder senare då hör jag vindsus i luften, trädgrenarna börjar röra sig och plötsligt så är nordanvinden tillbaka som modernatur svängt sitt trollspö. Kan det vara så att fåglarna uppfattade något ljud i luften som var ankommande påkallade deras uppmärksamhet eller var det så att någonstans i omgivning fanns det en rovfågel och bättre fly än bli mat åt någon annan. Det får jag aldrig veta.
Kommer jag osökt att tänka på att vi har senaste veckan i våra trakter sett Varg och mina spår i snön vaken dementeras eller bekräftas av länsstyrelsen var det är för några. Men ropen hörs i på bygda Vargen kommer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards