Alla inlägg den 3 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 3 mars 2013 17:24

Jorden vänder och vrider på sig och tiderna förändras. Kan jag nu avläsa solen i skogsbrynet likt ett solur kommer ljuset en timme tidigare. På några dagar märks det markant och nu börjar det bli ljust alla redan vid 6 tiden på morgon och mina pjoddar är uppe samtidigt med tuppen. Blir det ännu fler flygningar till och från fågelautomaterna innan ljuset försvinner ca 12 timmar senare .

Fågelkvittret ökar för varje dag också, men fortvarande är det vinterfåglarna som hörs och ibland är det som jag öppnat hela P 2 fåglar samtidigt då det är ett inferno av kvitter. Ser jag inte pjodden så har jag svårt att veta vem det är som sitter där uppe i grenarna och sjunger.

Det första fågelsträcket med gäss flög över här idag men om ”Nisse” satt på Ackja såg jag inte. Däremot så var det en som inte ville hänga med stråket och gav sig iväg norr ut medan de övriga 5 flög NO riktning. Tyvärr missar jag att få se de stora fågelsträcken som drar norr ut då de följer mer Viskadalen och dessemellan har jag mitt skogsbryn kan jag bara mestadels höra de långväga.

Det är kanske tur att alla fåglar inte är flyttfåglar tänkte på hackspetten flygningar. Den tror den kan segelflyga men faller som en gråsten när den försöker segelflyga och deras flykt ser mer ut som en liten båt som är ute på sjön när det går stora vågor.

En blåsmes satt och lockade utanför naturmorgonsholken och fick några locktoner att gå fram, dock verkade inte dessa denna gång locka partnern att stiga in, flög den själv in och troligen så tänker den renovera för det blev ett knackande i väggarna därinne hörde jag från min observationsplats farstutrappan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards