Alla inlägg den 5 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2013 20:10

Satt där på farstutrappan idag och njöt av våren. Solen lyste upp omgivningen och inga mekaniska oljud från mänsklig verksamhet störde. Fåglarna kvittrade och flög kors och tvärs mellan mina fågelstationer.

Till mina två fågelholkar kommer det besökare

  T.o.m det gamla schabraket till holk som jag hittade förra året och blev inte bebott verkar uppmärksammas nu när det är flyttat några meter från naturmorgonsholken.

 

Men det är naturmorgonsholken som är mest attraktiv då från den hör jag någon som verkar sita inne i holken och kallar, dyker det upp en gäst och den kröp sedermera in och det blev kanske kuttrasju var vet jag. Satt där en bra stund och lyssnade och efter ca en minut flög den ena ut hörde jag inifrån kvitter på nytt.  

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2013 13:06

Vårtecken avlöser varandra där ute i naturen och nu tittar de första krokusarna fram.
 

     

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2013 07:30

Mina Hackspettar har varit i farten nu några dagar och de slåss om reviret utanför. Mellan kampen kommer de in på en fikapaus och denna gång var det fru hackspett som intog en lunch vid brödfatet.

En spillkråka har också dykt upp i mitt synområde, tidigare hörde jag bara den och troligen är det den som fått hackspettarna att hävda sitt revir här.

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2013 06:45

Så sant och det ser för ”jävligt” rent ut sagt även om ordvalet kan tyckas olämpligt. Det sägs att vi människor grisar ner ute i naturen och det är bevisligen så att det finns de som inte orkar bära hem det som blivit över efter festen i det fria låter det ligga kvar. 

    
Fast detta skall vi kanske inte lasta våra gäster vi fågelautomaterna för även om de grisar ner efteråt de suttit och ätit ingår detta avfall i ett naturligt kretslopp.

       

Solen tittar fram ibland och det blivit varme dagtid kommer vinden också då tar det på snön som ligger fortvarande kvar på min gräsmatta. Ute på fältet och kalhygget där är snön ett minne blott alla redan.
       

Överallt nu finner jag resterna från solrosfröna som mina pjoddar suttit i buskarna och skalat. Tittar jag noga så finns där också hela frön. Dessa upptäcker andra fåglar nu och kalasa på, även fåglar som har svårare att skala hittar smulorna som ligger kvar är det kretsloppet som fungera. Skalen då blir att räfsa ihop framledes och ett tips fick jag bär ut renset i skogen där det finns ugglor lär fröna lockar till sig möss och andra småkryp och vips så lär ugglan dyka upp där också

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards