Alla inlägg den 16 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 16 mars 2013 08:30

Varit ute på min farstutrappa och avnjutit mitt morgonkaffe. Väntar på att klockan skall bli 06,14 och det kraxar till i radion.
Tystnaden råder fortvarande och det biter lite i kinderna då temperaturmätaren visar minus 12 möts jag av en magisk klarblå himmel med tussar av slöjmoln som skvallrar om att snart kommer en synlig energilampa att dyka upp över skogsbrynet.
 
Får utrusta mig med fickradio under sändningen och gå ut och fylla på min solros fågelautomat där ute då jag såg i gryningsljuset det var tabberass i den och hälla i de sista Wienerbrödssmulorna jag har kvar som min handlare skänkt mig av överskottet i bröd automaten.
Fortvarande är antal fåglar och arter som kommer på café ”farstutrappan” lika många som under vintern. Hört knackningar och kvitter inifrån naturmorgonsholken några dagar och igår flög och satt ett Blåmespar som troligen flyttat in i naturmorgonsholken då de avlöser varandra att försvara holken mot talgoxar.

Rapport från farstutrappan kl. 06,35

Utrustad med fickradio och solrosfröhinken begav jag mig ut i under sändningen som lovat var och några morgontidiga blåmesar och talgoxar satt och väntade på frukosten.
Solljuset börjar komma över skogsbrynet.

På naturmorgon pratar de om pollen vänder jag blicken mot sälgen som växer ute i hästhagen hänger fröklassarna vita.
     Gammelkatta följde mig överallt jag går och var med ut i hallen men stannade kvar där inne och låg och väntade på mig när jag kom in i stugvärmen.
 
Rapport från farstutrappan nr 3

Nyheterna på radion passade jag på att ta en påtår på farstutrappan. Jag var inte ensam där ute då mina morgonpigga "pjoddar" flög som skottspolar mellan aotumaten och buskarna och satt där och åt sin frukost jag serverat dom.  

Över skogsbrynet tittar energilampan upp.

Rapport från farstutrappan nr 4
Naturmorgon i P 1 är slut och nu är det dags att njuta av naturmorgon live där ute. Solen stiger allt högre på himmeln och kivas med vita och lite mörkare moln skapas en fantastisk himmel av färgspektra.och det är nästan jag skulle kunnat kopiera en bild från tidigare i veckan också.
  fast idag så finns inte rimfrosten där.   och ingen klarblå himmel.
Även om det är inte lika   så klarnar det snabbt upp  sett från ett annat håll   mer tydligt    Temperaturmätaren lär snart få fnatt när morgonsolen träffar avläsaren visar den nu minus 6,4 och temperaturen har på 2 timmar halverats.  


Morgon går snart över till förmiddag och vi lär få ännu en vacker dag. På tidag är det vårdaggämning och även om temperaturen visar tvåsiffrigt på nätterna blir det vårkänslor på dagarna håller vintern fortvarande sitt grep. Är det kanske tur soltiden följer en tidsaxel för vädret lär inte bli vårlikt. Vintern fortsätter att hålla ett fast grepp om Sverige. Efter klart men kallt väder väntar nu ett nytt snöoväder - med upp till 10 centimeter snö.
– Det kan nog vara överraskande för de flesta. Folk förväntar sig att våren kommer, säger Mariann Aabekk, på vädertjänsten Storm.
– Det handlar om ett riktigt busväder. På tisdag kan det bli upp mot 30 centimeter snö i södra Sverige, säger SVT:s meteorolog Helen Tronstad.
Vi får väl se vem som får rätt när de lärde inte vet hur mycket det kommer och kanske kommer det inget någonstans

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards