Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2013 08:29

Om det är mitt kaffe på farstutrappan som tilldrar besök i min omgivning får var och en tvista om.

 

Men först så kom Jösse Hare på besök.

När jag var ute för en påtår då hör jag en ny gäst Duvan.


Nu såg jag inte den inte och ljudet var ganska lågmält och ljudet hördes bara en enda gång. Det kan mycket väl vara en stamgäst i Sverige häckar fyra olika arter av duva är nog ringduvan och tamduva vanligast och i senaste fågelräkning av vinterfåglar inrapporterades ca 11 0000 duvor.
Nu kan det det varit en skogsduva istället så nästa gång jag sitter där ute får jag spänna mina öron på helspänn och lyssna om det låter kuttrar som "ko-ko-koo, kåå-kåå eller det är ett kort "hu", som ofta upprepas.
Oavsett duva eller ljudet från dessa, tillhör de naturens skådespel som utspelas framför mig på farstutrappan och förhoppningsvisst kommer fler aha ögonblick och det gäller att vara hörsam.

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2013 07:29

Även om jag tidigare veckan hävdat att morgonar varit sig lik med rimfrost på träden, så har de två senaste (lördag – söndag) inte varit detta sett upp mot himmeln. Förvisso så har gräsmattan varit snötäkt hela veckan och idag t.o.m heltäckt på nytt är åtminstone detta ingen förändring utan sig likt i princip.

        

Men det är lika fascinerande att sitta där ute på farstutrappan. En lågsniffande Korp var uppe och flög precis över skogsbrynet och försökte imitera och efterlikna en tupp att nu var det dags att vakna.
Kanske var detta en väckarklocka för en minut senare var det livat i buskarna och även om fåglar inte skäller som en hund fick jag en utskällning för att det var tabberass i fågelautomaten.

Där satt jag med min kaffekopp och en skål med apelsinklyfftor och smaskade, men glömt bort att duka upp frukosten till mina ”pjoddar” Mina ”pjoddar” är riktiga matvrak jag fyllde på ca 2 liter solrosfrö och en liter brödsmulor igår och allt är rensat.  
Det var bara att resa sig och gå in och hämta och fylla på och sen när jag satte mig ner då blev det tyst i buskarna och alla kastar sig ut med flax till automaten. Om detta var så klyftigt kan diskuteras, jag får skylla mig själv sen efteråt halvljummet kaffe och lite kylslagna klyftor är inte en höjdare.   

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2013 06:48

Fick mig en aha upplevelse som jag inte upplevt på minst 10 år, ja kanske t.o.m får gå ännu längre tillbaka i tiden för att sett detta här utanför farstutrappan. För många kanske detta är inget märkvärdigt, men just här mycket ovanligt numera.
När vi flyttade hit i början på 80 – talet då var detta inget jag reagerade för då till hörde det vardagen. Sen kom pesten och tog dom en efter en och kanske var det en annan besökare här också som hjälpte till att utrota dom.
Dock skulle det sen visa sig att även att besökaren strök med i pest och därmed försvann två gäster i vår hage. Till saken kanske det bör komplitteras att förvisso hade granen två andra som gick här dagligen som gräsmatteskötare men även dessa har gått till andra sidan naturligt även dom.

Så idag i arla morgonstund såg jag åter livstecken att kanske är en av dem tillbaka och kommer att förgylla min tillvaro i framtiden.
Skulle ut i arla morgonstund med bilen och när jag backat ut bilen får jag ser att här har någon annan varit före mig.

En Hare hade skuttat fram över gårdsplanen, satt sig ner för att kolla om någon är hemma och sen skutta iväg på nytt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards