Direktlänk till inlägg 18 mars 2013

Fotokonstutställning på Rydal museum

Av Bengt Bertilsson - 18 mars 2013 07:15

Var har den egentligen med min farstutrappa att göra. Bildmässigt inte mycket, men sen kan jag inte låta bli att tänka att det är en fotoutställning jag har framför mig dagligen och visst skulle jag kunna göra fotokonst av detta och ställa ut.
Elisabeth Ohlson Wallin ställer ut några av sina fotografier som är uppmärksammade tabubelagda och berör känsliga ämnen i samhället.
Samtidigt på Rydal fanns det också en annan fotoutställning av Per Blanck ”Ån – reflektioner” naturbilder hämtade från vattendrag som dagen till ära fick draghjälp sista dagen den visades.
Foto från en å som skall skapar reflektioner kring, visst fanns det fantastiska bildmässigt, fanns de jag inte blev imponerad av. Funderade på själv skulle jag inte ens lägga ut dessa på min blogg eller facebook. Fast å andra sidan jag kanske inte begriper mig på konst och har förutsatta meningar om vad konst och vackra bilder är för något.
Om mitt självförtroende skulle få en kick eller det skulle gå ner i botten fullständigt vet jag inte i förväg. Jag skulle kanske också kunna göra det samma. Det är en massa om och om bara. Bättre kamera först kanske, bättre dator med bättre program. Så det fanns möjligheten att redigera och fixa skulle jag också kunna skapa fotokonst. Nog skulle jag kunna skapa något provocerande om det är detta som behövs för att skapa rabalder för det verkar som en konstnär blir stor först när den sticker ut från mängden.



Tillbaka till Elisabeth Ohlson Wallin utställning Alla bilder är inte provocerande men självklart de som är det inte konstigt dessa skapat en diskussion kring dem också. Att hon invigningstalade framför en kanske bekräfta det många ser henne som en provokatör.
 
Blir provocerad av några av bilderna då de ställer gamla förebilder på sin spets och jämförelsen blir absurd. Kanske jag måste sätta in fotona i ett annat samhang och veta bakgrunden och se bilder från en annan synvinkel jag aldrig tänkt mig är också en verklighet även om bilder är satir som slår högt upp en sida vi kanske själva tänkt men inte våga ge uttryck för.  

Men vi får också se en annan fotokonst av henne där fotografiet kring livet säger så mycket mer. Fast kring dessa blir det ingen större publicitet kring i mediorna. Går det faktiskt att skyndsamt hoppa över det hen inte tycker om och titta på det som är mer passeligt. Ingen entré avgift så ingen säga att de inte fått valuta för pengarna som de inte lagt ut.
Strongt gjort av Marks Kommun att upplåta lokalerna till denna utställning och som hon själv gjorde antydan om att för några år sedan hade denna skapat rabalder. Själv såg jag Ecco homo utställningen i Gbg. Då kryllade det av demonstranter och poliser. Relativt många besökande kanske ett hundratal när portarna öppnades, men ibland dessa såg jag inga demonstranter. Men två poliser var där när dörrarna öppnade och lite ironiskt de körde när jag åkte därifrån.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards