Alla inlägg den 21 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2013 08:10

Vårdagjämnig enl den gamla kalendern men tiderna förändras och detta inträffar numera den 20 mars.
  Hade stort bullbak igår ifall det skulle komma några oväntade gäster och det fanns en baktanke också.
Påsk i nästa vecka och då är traditionen sedan några år tillbaka att det kan komma små påskkäringar och påskgubbar på besök. Barn o barnbarn dyker upp och leta efter spår av påskharen och sen käka hembakta bullar. De vuxna får nöja sig med påsklunch.

Övriga i familjen provsmackade igår och jag fick godkänt och nu hade jag förvisso inte förväntat mig kaffe på sängen då detta är förlegat satt jag själv ute på farstutrappan i arla morgonstund med bullar och en kopp kaffe.  

Studerade mina ”pjoddar” och en energilampa som kämpar för att torka upp molnen som gör allt för att skymma den.

     

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2013 06:48

Erhöll i veckan ett reklamblad bifogat i mitt husorgan från ett av våra större trädgårdsföretag i Sjuhäradsbygden. Färgrant på glansigt papper som knappt går använda som tändpapper i pannan och får jag eld på det flagna det i eldstaden. Pappersåtervinnings är ett annat alternativ också för de som inte vill/kan elda upp det.
Där tycker de det är dags att kalka och erbjuder mig 6 säckar kalk för 99 kr och första anblicken av priset reagerade jag för detta var billigt. De stora drakarna brukar annonsera 4 säckar och någon faktiskt 5 säckar för 100 kr.
Så tittade jag lite närmare Trädgårdskalk 12,5 kg finmald räcker till 50 kvartrat meter. 12,5 kr gånger 6 summa 75 kg totalt.
Hallå där tänkte jag brukar det inte vara 25 kg i varje säck och räcker till 100 kvartrat metrar och t.ex 4 gånger 25 kg blir 100 kg och detta kostar 100 kr. Grundlurar och det är inte 1 april ännu.

Nu kan handlarna eller rättare sagt butikskedjorna de kan räkna ut det. Vi konsumenter tittar ofta först nämligen på produkten och priset som i detta fall känns bekant Trädgårdskalk kostar 99 kr står det dessutom 6 säckar då är vi nästan iväg till butiken. Det är först sen vi inser volymen 12,5 kg, men 6 säckar det låter mycket och billigt också 99 kr. Då måste vi börja räkna huvudräkning och somliga ger upp och tar de där 6 säckarna.
Vi inser nog när vi lastar att säckarna är lätta att lyfta men inser inte att vi i själva verkat blir lurade på 25 kg ja det märker vi först när vi skall slänga ut kalken på gräsmattan och det inte räcker till hela gräsmattan.
Nu kommer pricken över allt när det gäller försvaret på varför det är bara 12,5 kg i varje säck. Vi konsumenter vi orkar inte lyfta 25 kg längre och en produkt 12,5 kg den är lättare att hantera både för konsument och för handeln och arbetsbelastningen minskar. Att sen själva produktionen i att producera 12,5 kg säckar blir dyrare är 25 kg detta får vi konsumenter betala extra för.
Förvisso ökar produktionskostnaderna för branschen och marginalerna blir lägre i varje led gäller det att vi konsumenter styr in i en fålla där vi kan bli plockade på våra pengar.
Förtjänsten på 5 säckar för 100 kr var +-0 och en lockvara för butiken. Kan butiken/branschen nu sälja 75 kg för 99 kr då bli det förtjänst för butiken istället.

Så håll ögon öppna nu när det börjar dra ihop sig till trädgårdsarbete det är inte billigt att vara trädgårdsskötare idag. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards