Alla inlägg den 24 mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 24 mars 2013 18:29

På morgon hörde jag läte av en rovfågel en Sparv eller Duvhök men var osäker. Fick jag lite av en aha upplevelse och blev ännu mer extraherad av att få se på ca 300 m avstånd högt uppe i en Tall något vitspräckligt sitta och spana nu på kvällskvisten.
Hann få fram kikaren och nog såg den större ut än en sparvhök och när den sen lyfter och snabbt försvinner in i granskogen lutar det åt Duvhöken en hona. Det var ett brett vingspann och en brunaktig rygg som enligt min fågelbok överensstämmer med Duvhöks hona
Annars hade jag några timmar tidigare trodde jag fått se ”pricken över det mesta” inträffa framför mig där ute på farstutrappan.
Harpest och rävskabb har härjat här omkring och både Hare och Räv försvann från min omgivning för flera år sedan. Blev min glädje stor då jag för någon vecka sedan fick se harspår här och i eftermiddag fick jag se en till synes frisk Räv hoppades mellan rotvältor och stenar ca 200 m ifrån min observationsplats. Dessutom i solskenet var det som pälsen glödde i solskenet.

Av Bengt Bertilsson - 24 mars 2013 09:30

Artrikedomen kring  mina fågelautomater i vinter har varit mångfaldig kan jag lugnt påstå. Inga Kanariefåglar men denna färprakt fick mina tankar att sväva lite åt detta hållet när jag ser alla dessa färgblandningar på mina "pjoddar" som kommer på besök framför mig på farstutrappan.

Blåmesar, talgoxar

       

Hackspettar.

   

Stjärtmesar 

     

Domherre.

        

Koltrast

           

Sidensvans

       

Rödhake.

 

Svartmes

 

Den ena efter den andra och mer färggrannare går mina assignationer mot kanariefåglar

     

men dessa tillhör inte vinterfåglar ute i det fria.

       

Blir jag kluven i vilken är vilken egentligen som kommer på besök.

      

Gulsparvar, grönfink eller kanske grönsiskor.

    

Nötvecka annan nöt att knäcka och väcker tankar kring de där trädkryparna.

  

Trädkryparen, om den kryper på marken är det då en trädgårdskrypare?

Dessutom så har det varit besök av Skator, Nötskrika, Sparvhök och kanske någon annan som i hastigheten inte fastnat vaken i minnet eller på kameran



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards