Alla inlägg under mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 2 mars 2013 10:35

Den metrologiska våren är inte kommen ännu till Berghem, men den lurar där ute. Det var jämtarna som hann förre detta år vilket knappast kan vara normalt. Men var är det de säger att världen är upp och ner ibland kan väl även Sverige vara lite upp och ner den också.
Fast nu så här i början på mars tycker jag ändå att vårkänslorna spirar lite överallt i naturen. Mina pjoddar kvittrar och sjunger, kivas om revir och efter partners. Haft en bofink på besök de senaste dagarna och sitter och sjunger uppe i trädet efter en partner.
Naturmorgonsholken på plats och det har varit många på visning i den och nu återstår det att se om det blir någon bofast även detta år.
Satt på farstutrappan och hörde 4 hackspettar i olika väderstreck sitter och trumma i trädstammar varav en sitter troligen och knacka plåt på en telefonstolpe. 
Denna artrikedom kan delvisst bero på mina fågelmatningsstationer varit fullmatade och där de haft rikligt med föda under vintern och belöna mig med att stanna kvar i min omgivning. Kan jag nu när våren börjar komma sitta och njuta av deras närvaro fast de inte kommer fram lika frekvent.

Av Bengt Bertilsson - 1 mars 2013 16:43

Plötsligt blev det inget tabberass i fågelautomaterna denna vecka, normalt har det varit påfyllning 2 gånger varje vecka blev det tvärstopp i denna.

Orsaken visar sig vara mina wienerbröd som jag fått från boa i byn. Smulade sönder en hel bärkasse med wienerbröd och lagt dessa i tre brödkorgar och där sitter mina pjoddar och fika hela dagarna nu. Var det dags att fylla på med en ny bärkasse wienerbröd idag.
Håller deta vädret i sig så går vi mot säsongsavslutning av fågelmatningen. Jordnötterna och talgbollar är på upphällningen, solrosfrö räcker några veckor till.

.


Av Bengt Bertilsson - 1 mars 2013 05:45

En tragisk flygolycka inträffade igår vid 13,00 tiden.  
Inga vittnen såg det men det hördes en duns i en fönsterruta när nötväckan flög rakt in i fönstret på baksidan av huset och när jag kom fram låg den livlös på den gamla trätrappan och blodet rann ur näbben och det syntes inga livstecken.
  Kunde efteråt konstatera bruten nacke

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards