Direktlänk till inlägg 4 april 2013

Tvätta med Såpa.

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2013 07:14

Att torka golv med såpa det luktar gott efteråt och jag har läst att det går utmärkt också att tvätta tvätten och mattor med såpa. Då måste det väl även fungera att tvätta bilen med såpa också.

Det sägs att energin kommer med vårsolen och själv satt jag i söderläge och drack en kopp kaffe ser jag bilen blivit något gråaktig i sin lack borde en snabbtvätt ge den lite glans och vårfin. In och hämtade vattenslang och spolade bilen men detta räckte inte för att få bort skiten. Så jag hämta spann och tvättsvamp upptäcker jag inget schampo, men en flaska såpa stod där istället, så varför inte.
Någon skillnad det märkte jag inte, det blev skum och visst blev det rent när jag tvättat bilen, spolsköljde bilen efteråt och kände mig nöjd med resultatet. Senare körde jag in bilen i garaget och tänkte inte mer på bilen. Istället blev det en aha upplevelse när jag nu på morgon öppnade garaget och en doft av såpa strömmar in i min näsa.

Om det sen var bra eller dåligt mot bilens lack som andra hävda olika om låter jag mig vara obesvarat men en sak är säkert SÅPA DET LUKTAR GOTT EFTERÅT sen sägs det också att såpa är miljövänligt.

 
 
Mikael

Mikael

4 april 2013 08:11

Skullov sa man förr i tiden (i stockholmstrakten m fl orter). I vår del av landet heter det givetvis skurlov. Man fick lov ifrån skolan för att man skulle skura den, med såpa helt säkert.
Tänk allt vad man gjorde förr. När jag växte upp hade vi korkmatta, och mamma och pappa fernissade dessa golv inför varje jul. Det var tider det.

http://russulanatur.bloggo.

 
Bengt

Bengt

4 april 2013 18:08

Skurlov detta minns jag också och på hösten potatislov.

http://berghemmaren.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards