Alla inlägg den 10 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 10 april 2013 07:30

Solen lyser rakt i fejset.

 

En ilsken blåmes satt och stirrade på mig och blicken sa mig när ska du fylla på fröautomaten. Fyllde på i måndags 2 liter detta är uppätit. Bofinken sjunger, Nötskrikorna skränar, en Stjärtmes hälsade på och hittade smulor från den rikes bord. 4 Talgoxar hände i talgbollsautomaten som nu är fylld med karvringssmulor. Två tranor hördes bortom skogsbrynet trumpeta. Koltrasten kastar sig iväg med ett skrik som skär nästan in i märgen på en så fort något oväntat inträffar.
Lillkatta utkommen också och smyger längs marken och husse snabbt upp och jaga iväg henne, inga dumheter accepteras och om det är svårt att lära gamla hundar lyda är det ännu svårare att lära katter.

Av Bengt Bertilsson - 10 april 2013 06:51

Tidningsrubrikerna talar om regn och sen sol och minst 15 grader till helgen.
Härligt nu väntar jag bara på at få sätta spaden i trädgårdslandet, men jag kan nog vila mig på skaftet några veckor till. För sätter jag ner spaden studsar den bara i tjälen som ligger tjock i min trädgårdsäng.
Månadsskiftet april/maj brukar annars vara en regel att så och något år har jag faktiskt sått i mitten av april men detta är bara ett minne blott detta år.
Risken är bara att växtligheten här hemmavid där vi haft kallt och barmark detta år och nu en lång tid med sol och 5 – 10 grader på dagar visa växer fått sig en köldknäpp sen nattetid och inte fått den näring den behöver drabbas av uttorkning och frysskador kommer att hämna växtligheten längre fram.

Av Bengt Bertilsson - 10 april 2013 06:20

En bok kan ha många sidor, kan det bero på vilken sida jag ser det från.
Ute på farstutrappan kan jag dagligen studera min bok och i den hittar jag många berättelser.
Den har blivit tjock med åren tyckte jag var det dags att hoppa över de sidor som inte är passeliga blev det censurering i den i höstas.
Boken står kvar men många sidor är borta och frågan är våga jag bränna sidorna. För det lär vara förbjudit med bokbål även om det endast handlar om sidorna. Dessutom sägs den som elda upp en bok han förgås och det kulturella värdet går förlorat. Det mest kända bokbålet inträffade 1933 och detta har påverkat oss nu i flera generationer.
Men kanske skall jag inte lägga ner så mycket energi på dessa sidor för det handlar inte om böcker utan om en bok som jag sågat av grenarna och nu tänker jag elda upp dessa i pannan och få energi.
En till syns rishög som flertalet troligen kört direkt till återvinningscentralen eller förpassat de till en rishög någonstans. Var det den ekonomisk tänkande smålåningen som kvistade och sågade och konstatera att nu har jag en kubik prima bokved att elda och detta ger fin värme till vintern

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards