Alla inlägg den 15 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 15 april 2013 09:08

Jag fick se det klart och tydligt när jag gick runt husknuten och får se att efter regn

 

kommer det uppklarnande väder

  och snart tittar kanske solen fram också.
 

Ut på farstutrappan och njuta och sen kommer kanske energi till att ta sig hann vedhögen som och väntar på att husbonnen får energi att börja såga och drängen lava och stapla.

Av Bengt Bertilsson - 15 april 2013 08:16

Jag blir så trött och irriterad, kan bero på vädret då mina planer slogs om intet. Jag kanske kan skylla på fel prognos jag hade eller så var det SMHI prognos som var fel eller så var den rätt för jag lyssnade inte på väderleksrapporten utan bara såg en sol på väderkartan.

Blir att lyssna på presentationen av vårbudgeten istället fast denna lär väl bestå av en felprognos den också eller så är det ännu ett bevis på statistik är en lögn och förbannad dikt och det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik. Brukar regeringens prognos inte vara den rätta heller men de lyckas vända och vrida på den så den uppfattas vara rätt.

I går hörde jag Anders Forslund, professor på det opartiska Institutet för Arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU. Han menar att den verkliga arbetslösheten bland ungdomar inte alls är 25% som det oftast påstås i debatten utan snarare 7%.
Han hade rensat bort de s.k överdrivna siffrorna över ungdomsarbetslösheten och lyckats trolla bort siffror och fått fram till att den totala svenska arbetslösheten inte är över 8% utan endast 5,7%. Plötsligt var Sverige väldigt bra vid en internationell jämförelse. Vem skall vi lita på egentligen.

Så här ser siffrorna ut bakom statistiken:
153.000 unga mellan 15-24 år är registrerade som arbetslösa. I relation till antalet unga i den åldern som finns i arbetskraften, 648.000, blir det 24 procent.


Av de 153.000 arbetslösa är dock 68.000 heltidsstuderande som söker jobb. Före 2007 räknades inte dessa som arbetslösa. Om man räknar resterande 85.000 i förhållande till antalet unga i arbetskraften (648.000) blir ungdomsarbetslösheten 13%.

Om man i stället räknar antalet verkligt arbetslösa unga (85.000) i förhållande till det totala antalet unga i samma ålder, 1.235.000, blir ungdomsarbetslösheten totalt knappt sju procent. Så stor andel av den unga generationen är "helt sysslolös".

Nu slår sig politikerna sig för bröstet med olika prognoser och budskap beroende på politisk agenda kan de använda måtten 24%, 13% eller 7% ungdomsarbetslöshet.
Vilka tror ni de kommer att framhävda som att de är bäst och vem som är sämst att satsa på arbetslösheten skall bli full sysselsättning.


Av Bengt Bertilsson - 15 april 2013 07:30

När jag senast fick ställa inne ett morgonmöte på farstutrappan minns jag inte, men idag blev morgonmötet ute på farstutrappan inställt p.g.a regn och åter regn, regnat hela natten verkar det som dessutom. Fråga mig inte hur mycket för vattenmätaren är försvunnen någonstans i mitt förråd där den sattes in i höstas står allsköns bråte som väntar att komma fram ur vrårna.

Tacka vet jag lite kyla och blåst, detta går att stå ut med för det går att njuta i, men regn det ger ingen njutbarhet att sitta där på trappsteget och kaffekoppen blir påfylld hela tiden. Dessutom så spricker hela planeringen av vad som var tänkt att utföra där ute i trädgården för nu är det vår säger expertisen och då är det en massa måsten som skall utföras.

Några som inte bryr sig om väderleken är dock mina ”pjoddar” de kommer som en klocka varje morgon och förväntar sig godsaker i automaten. Men den tiden är snart förbi kvar i förrådet är nu 3 l solrosfrö och det är kanske tur att naturen har sin gång och det börjar finnas mat ute i skog och mark nu.
Så det är kanske bara att acceptera att vädret är som det är och det gäller att göra det bästa av det ändå.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards