Alla inlägg den 17 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 17 april 2013 20:00

Vem vet kanske var detta första hopp som kan bli ett OS hopp i framtiden och inget hinder i världen kan vara för svårt säger de som hävda alla kan bara de vill.
 

Varit med Ellen ett av mina barnbarn på ridskola och detta hopp var det första ute i år och dessutom det första hoppet jag sett hon gör klarade hon med bravur.

 


Av Bengt Bertilsson - 17 april 2013 14:26

Var sak har sin tur sägs det och även om vårsolen värmer och det tinar skulle det förvisso gå att sätta potatis och så ute på trädgårdslandet nu, men troligen kanske inte växa så bra
Förra veckan studsade spade när jag testade om det var tjäle. I dag testade jag och spaden försvann ner i myllan, men det blev tvärstopp 20 cm under markytan.
Så jag vila mig på spade någon vecka till och jorden får torka upp lite i ytan och tjälen försvunnit innan det är dags för vårbruket.

Av Bengt Bertilsson - 17 april 2013 06:15

Det knoppas och börjar slå ut lite överallt och även om det är bara en liten försmak på vad som skola komma blir jag glad när jag se de första Vitsippor och pärlhyacinterna som är på väg att slå ut kommer jag osökt att tänka på Karin Boye dikt.

 

Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.

Varför skulle annars våren tveka?

Varför skulle all vår heta längtan 

bindas i det frusna bitterbleka?

Höljet var ju knoppen hela vintern.

Vad är det för nytt, som tär och spränger?

Ja visst gör det ont när knoppar brister,

ont för det som växer

                              och det som stänger.

   

Ja nog är det svårt när droppar faller.

Skälvande av ängslan tungt de hänger,

klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -

tyngden drar dem neråt, hur de klänger.

Svårt att vara oviss, rädd och delad,

svårt att känna djupet dra och kalla,

ändå sitta kvar och bara darra  -

svårt att vilja stanna

                              och vilja falla.

       

Då, när det är värst och inget hjälper,

Brister som i jubel trädets knoppar.

Då, när ingen rädsla längre håller,

faller i ett glitter kvistens droppar

glömmer att de skrämdes av det nya

glömmer att de ängslades för färden  -

känner en sekund sin största trygghet,

vilar i den tillit

                              som skapar världen.


 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards