Alla inlägg den 25 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 25 april 2013 08:06

Fantastisk morgon med en energilampa lyser på himmeln och efter gårdagens regn dansar dimman likt älvorna och ett talgoxpar satt uppe i körsbärsträdet och likt psalmen ”Bred ut dina vingar” försökte hanne imponera på honan. Genom dimman tvärs över gärdet bakom skogsbrynet hör jag tranan trumpeta numera allt som ofta.

Detta skall upplevas livé för att få den rätta stämningen då det pågår under en lång stund försökte jag fånga ögonblicket.

Av Bengt Bertilsson - 25 april 2013 07:00

Årets ved ett gediget lass och när jag tittade på den ”Såg vid såg jag såg hvarthelst jag såg” är den sågad nu dessutom också kluven och klar. Väntar vi bara på bra torkväder.

 

Om vi skall följa den gamla bondepraktikan så är jag sent ute, men nu var påsken tidig detta år och hade den varit sen ligger jag rätt i tiden ändå.
Sen skall den enligt Bondepraktikan finnas regler och visa kanske är en skröna finns det även saker som krävs för att veden skall lagras och bli bra ved nästkommande säsong. 
För att brasved ska torka ordentligt så ska veden klyvas helst innan påsken och då innan dymeldagen.
För om den inte klyvs innan dess säger gammal bondepraktika att dymeln kryper in i veden och gör att den endas pyr. Mycket har hänt sedan den skrönan kom, men lite sanning ligger det i ordspråket.

För att få riktigt torr ved avverkas träden på vinter då de innehåller som minst vatten och sedan klyver vi dem på våren så att veden får torka under våren, sommaren och hösten. På så sätt är vi säkra på att fukthalten är låg och brännvärdet högt.
För att veden ska torka bra så måste den även staplas bra. Staplar man den ute i början, så ska den vara ovan mark som är väldrenerad, t ex på EU-pallar. Den får gärna stå på en solig plats där vinddraget är stort. Efter utomhusförvaring tar vi in veden för att den inte ska dra åt sig fukt när värmen hög och luftfuktigheten stiger. Inomhus slipper den väta från regn och varma sommarböljor.

När veden staplas ska den staplas med distanser, så att en lite skogsmus ska kunna krypa igenom. Detta för att vinden ska kunna slinka igenom.

Årets ved ett gediget lass och när jag tittade på den och räkna att detta är en års vedeldning som ligger där fundera jag var betingar denna på marknaden.
Mätt mellan tummen och pekfingret så är det ca 18 kubik. Ponera då att pris för 40 liter säck säjs idag för 55 – 70 kr säcken i butiken.
1 kubik blir 25 säckar á 55 kr summa 1375 kr. Betalar de 70 kr säcken summa 1750 kr och hela vedhögen betingar då ett pris mellan 24750 – 31500 kr beroende av försäljningstillfälle och efterfrågan.
Visst det tar plats att lagra ved men somliga betalar vad som helt för ved. Men det går att köpa storsäck hos ved leverantörer för 750 kr kubiken. Skulle jag köpa/sälja den i storsäck det bli 18 storsäckar á 750 kr/st summa 13500 kr.
Priset för energived av varierande trädslag i löpmeter 2,5 – 5 m säljs idag mellan 260 kr – 350 kr.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards