Alla inlägg den 26 april 2013

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2013 20:52

Nu är jag kanske uppe och sväva i det blå och är mer förveten än vetgirig, men nog kallas dessa för fjädermoln.

  Dessa sägs vara ett huvudmolnslag med tunna och högt belägna moln som ser ut som trådar eller fågelfjädrar och nog liknar det detta.

  Problemet med min farstutrappa har jag en gång kommit ut där kan jag inte låta bli att leta efter detaljer som gör min tillvaro med livet får en extra kick.

 

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2013 20:25

För en månad sedan var rabatten full av krokusar

  , Dessa är borta nu och finns bara på foto

 

Nu blommar Påskliljorna där istället.

 

Kommande vecka även Tulpanerna.

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2013 20:21

Hustrun gjorde mig uppmärksammad på den nedgående solen skapat en fantasisk himmel plötsligt. Molnen färgades plötsligt mörkblå över skogsbrynet som om det var oväder på gång. Lika plötsligt som fenomenet uppstod försvann detta.

       

Men nog ser det fint ut med en normal solnedgång i öster när solen lyser från väster på skogsbrynet framför farstutrappan en fredagskväll när det inte visas något sebart på dumburken satt jag inte mitt i naturen som ett sevärt program som visas på torsdagar utan mittemellan i naturen skådespel istället en fredagskväll.
   

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2013 09:59

Utan bara vanliga kanelbullar som hustrun och jag nu konkurera om vem som bakar de bästa bullarna. Våra barnbarn säger alltid att mina är bäst och hustrun brukar hålla med så behöver hon inte baka några själv. Dessutom brukar svärsöner och svägerskor gärna också låta sig smacka på dessa.

 

Skulle dessutom en av svärsöner vara ute och cykla och skaffat sig en cykelkärra för att bränna energi både hit och hem lär han få energi där bak och lite i magen för att orka. Fast känner jag honom rätt tar han sin traktor och släpkärra istället denna gång.  Får han lasta själv, jag kokar kaffe och plocka fram ett bullkalas.



Av Bengt Bertilsson - 26 april 2013 06:15

Händer alltid något på det stora godset nu när vårbruket börjat, var det dags att köra skit. Haft den äran att få hästskit av grannen genom åren att lägga på mina buskar och grönsaksland. Kanske dock sista gången jag får tag i detta då hästen gick till de sälla jaktmarkerna förra året får jag passa på.
     
Men det är inte lätt att gräva fram gödseln då det visade sig vara hårdfryst i gödselstacken när jag kom ner 10 cm och detta i slutet på april. Det är inte första gången detta inträffar.

   

För två år sedan var det likadant om inte värre då det fanns snö 10 cm under vid samma tid.

Med viss stolthet har jag kunnat likt mina tidigare generationer i mitt lilla grönsaksland odlat som de gjorde fast dessa kanske inte såg detta som vi ser på detta idag att odla baseras på ekologisk odling i ett kretsloppstänkande som gör mig självförsörjande likt ett ekologiskt jordbruk här hemma. Dock skall jag erkänna jag springer inte bena av mig när jag handla mat i butiken och leta ekologiskt.

Nu finns det de som hävda att gödseln skulle varit nedgräv i höstas och fått brinna/smällt i jorden likt den skulle fått brinna i gödselstacken. Ren färsk gödsel är inte bra att lägga direkt i landet men denna har åtminstone fått ligga och blivit lite bränd och sen när jag mulla ner denna i jorden blir den fin jordförbättring och tillräckligt med gödning för mina växter. Dessutom så har jag tvåårig kompostjord från kök/trädgårdsavfall som skall blandas tror jag detta är perfekt.
Det jag sen plantera vet jag växer upp i jord utan konstgödning på sin höjd kan det finnas restprodukter från köpmaten som är mindre lämpliga i ett biologiskt ekologiskt odlingssystem får jag bortse från.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards