Alla inlägg under maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2013 07:50

Temperaturmätaren visar tvågradiga plusgrader i arla morgonstund och detta är nog första gången detta år. Gräsmattan börjar lysa i grönt och knopparna på vinbärsbuskarna lyser ljusgröna står träden bara och väntar på mer värme. Björken lär vara mer än en vecka försenad och frågan är om den hinner slå ut till Kristi himmelsfärd som brukligt är, men då brukar denna helg ligga mycket senare i tiden.
Så här tidigt råder det mestadels vindstiltje därute, fast en och anan vindpust kommer farandes runthusknuten och får flaggan att vagga lite på sin stång. På himlavalvet lyser solen på en klarblåhimmel, fast i nederkanten går det att utskilja små molntussar som drar sakta bort i horisonten.
Notera att några störande mekaniska och mänskliga ljud som stör går inte att uppfatta utan det är fåglarna kvitter och det har blivit en annan stämma i omgivningen av nya arter. Men fråga mig inte av vilka för det låter som P2 fågel läte överallt.

    

Ytterdörren fick stå öppen men detta skulle vi inte haft för då kom gammelkatta ingåendes med denna lilla varelse i sin mun och ville visa upp sin fångst för oss härinne och jamar och var stolt att hon bidrar med mat till hushållet.  Nu är detta förvisso naturligt beteende att visa husse hur duktig hon är men det är lite otrevligt när de springer in med dessa och skulle jag inte finnas där kan de lägga den lite överallt.
Problemet är att ofta så äter de inte upp det de drar hem och ibland så visar hon upp sin fångst för lillkatta för att göra henne avundsjuk och då blir det för husse att slänga iväg fångsten över staket är det två katter som flyger ut och börjar leta efter den på nytt.

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2013 06:45

Att vistas nära och i naturen är livet även om kunskaperna om den är ringa är jag satt till att vårda det någon skapat en gång. Detta skall vårdas och kommande generationer skall få njuta även de. Känner jag mig som ”Fågelskådaren” som vi lite äldre minns i en monolog med Stig Grybe.
 

Jag har ingen fågelskådarekikare på stativ utan en äldre modell fältkikare grön till färgen väger ton att hålla i.
 

Min kamera den går att fotografera och filma med, men några avancerade objektiv finns det inte på den.
 

Lägger in hundratals bilder i datorn. En del är bra, mindre bra och riktigt dåliga bilder också.
 

Framför mig varje morgon, förmiddag, middag, eftermiddag och kväll.

Vinter som sommar, höst och vår sitter jag där på min farstutrappa och dricker mina kaffekoppar och framför mig utspelas skådespel likt en teaterscen hela tiden.
Både antal som arter är ibland som psalmen ”Jag kan inte räkna de alla” och ibland vet jag inte vilken art det är och då är det en ”pjodd” som sitter där.
Skulle jag veta skillnaden så dyker det upp någon som ser nästan likadan eller så är det en hanne jag lärt mig utseende dyker honan upp och ser inte likadan ut.
Tycker mig vara tondöv och ibland tycker jag alla kvittrar och drillar likadant. En del skriker och skräna somliga.
Utsikten är spartanskt och något diplom för finaste trädgården lär jag aldrig få men jag vet mina ”pjoddar” de gillar min trädgård och jag är nöjd också av min tillvaro där ute.
När sen årstiderna skiftar, då skiftar också mina upplevelser och vyer med dessa och jag kan påstå jag blir en livsnjutare i naturen skapad av någon och jag är satt att vårda för kommande generationer.

Av Bengt Bertilsson - 2 maj 2013 18:37

Skogsrået, Skogsfrun, Skogssnuvan, Skogsnymfen eller Råndan.

 

Kärt barn har många namn men henne är mig kär.
Skogsrået är skogens kvinnliga härskarinna, råder över de vilda djuren och så även över mig fast vi delar lika.
Hon skänker till dem hon behagar, hon lockar vandrare vilse och förför män som hon fattar tycke för och jag är en lycklig man
Hon är skön och tilldragande och jag har lyckats fånga henne.

Av Bengt Bertilsson - 2 maj 2013 17:49

Fjäril Vinga syntes för första gången och lite föda verkade de hitta i blomsterprakten.

 

Vårsådd och plantering är fortvarande inte att tänka på då det visade sig vinter fortvarande håller jorden i sitt grepp. Tjälen vägra ge med sig fick jag återigen en påminnelse om idag när jag skulle gräva i min trädgårdskompost för att lägga på mina grönsaksland förbättringsjord som brukar innehålla lite extra näring. Blev det tvärstopp efter 20 cm grävning i lådan och där ligger nu en halv meter stenfrusen kompostblandning och väntar på upptining och spaden studsar när jag testa att försöka gräva.  

Nu är jag inte ensam då jag hörde på radion våra bönder börjar bli oroliga för vårbruket blir försenat i år och säsongerna mellan vårsådd och första skörden gräs i vita höhässjor bollar som ligger sen lite överallt ute på åkrarna. Potatisen borde varit i jorden nu förväntas det bli sämre tillgång framledes och även om det varje år brukar påstås bli ont om färskpotatis till midsommar kan sanningen kanske bli verklighet detta år eller så bli priset därefter också.

 

Fast det finns ändå sysslor på de stora godsen ”bonmorran” tyckte det var dags att ta fram trädgårdsmöblerna och tvätta av dessa och den gamla partytältet från föregående år var faktiskt helt så även den åkte upp.
Blev det förståss middag ute sen då solen sken från en nästan molnfri himmel är förvisso vinden kylig var det förståss att ha rejält på sig. Hustrun hon är en riktig matmor också hade hon fixat hemmalagad potatissallad där samtliga fabrikanter kan slänga sig i väggen för denna överträffa de inte. Till detta serverades helgskinka och en god grönsakssallad åt vi gott och drack gott av den hemmakokta jordgubbssaft som får 5 glas av 5 möjliga i test.

Av Bengt Bertilsson - 1 maj 2013 20:49

Blev det inte bokstavligt.
 
Jag vandrade med två av mina barnbarn istället för att demonstrera djur och fågellivet i Slottsskogen istället och detta är också en politisk angelägenhet att lära våra barnbarn djur och natur även om det är i organiserad form.
   Älgarna protesterade inte för det hade fått nog.
   Några rådjur hittade vi utanför inhägnaderna, på vilovägar kanske men de verkade trivas med att ströva fritt.
 
En av året paroller borde vara att få bada i rent vatten.

   Om det är svårt att smyga på vilda fåglar kan vi börja med hönsrasen först och nu noterade vi tuppens vapen är inte bara näppen utan också klon på foten.
 
Svansjön och alla redan dags att ligga i sitt redde.    
 Fanns mycket annat som lockade både i djurvärlden och fågelperspektivet fann vi ett vattenfall

     

I en ränna där hade de stängt av vattnet blev det åka av. Själv åkte jag inte i denna men nog kommer jag ihåg när jag åkte i hö ränna/rör som pappa hade för att skicka upp höet på rännet.
 Fruktsallad med färska blåbär gav energi.
 Men till slut tog vårluften all ork och det blev en stund vila i vagnen  Var det nog lite lursömn eller så var det glimten i ögat.

 

Men helt underbar dag med en klarblå himmel både här hemmavid som bortvid och även om solen gasade kändes vinden lite vårkylig är det en trött farfar nu.

Av Bengt Bertilsson - 1 maj 2013 07:14

En måne i söder från mitt frukostbord

 

En sol från farstutrappan tittar upp mellan grenverket i skogsbrynet

 

En himmeln klarblå.

    

Skogsduvorna kuttrar och nötskrikorna skränar talgoxarna och blåsmesarna fajtas om vilken holk de skall ta i besittning vilken fantastisk morgon det är.

Sköna Maj välkommen är inte bara ett ordspråk eller skröna utan det känns som detta också är sanningen. Gräset börja grönska. Avstår jag vårsådden detta år denna dag och det får bli lite varmare i trädgårdssängarna innan potisen och frön får krypa ner i jordbädden.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards