Alla inlägg under maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 18 maj 2013 06:18

En promenad i min fruktträdgård, känns lite som Edens lustgård och den förbjudna frukten har börjat blomma.

 

Även plommonträdet blommar.

 

Tillsammans med alla vinbärsbuskar finns det nu ett eldorado för insekter att pollinera, ser jag samtidigt ett bekymmer var är alla insekter idag. Vi hade massor av bin och getingar förr, men dessa är mer sällsynta idag. Mygg och flugor har ännu inte visat sig heller. Men det kommer väl en tid när jag tycker det finns massor av dessa i min omgivning.

Av Bengt Bertilsson - 18 maj 2013 06:00

Har jag tur så blir det ett gott vinbärsår.

 

Buskarna blommar och jag ser ett och annat småkryp som flyger där och gör sitt jobb.

 

Annars kanske jag får förlita mig på vinden som blåser och pollen flyger emellan blommorna. Busken ville inte vara stilla därav symbolvärdet i bilden nedan

 

Finns svarta, röda och vita vinbärsbuskar.

 

Hinner kanske inte plocka allt själv får jag förlita mig på barn o och barnbarn kommer hit och plocka också om det blir en riklig skörd

 

Av Bengt Bertilsson - 17 maj 2013 07:15

Åtminstone en av dessa fann jag igår fullt utvecklad enl all expertis utsago. Att studera dessa nära är fascinerande egentligen, med tanke på hur små de är från början och nog är vi många som plötsligt känt ett bett av dessa. När man sen försöker få bort kan detta vara ett fasanfullt arbete att få ut hela kroppen.

 

När jag sen nu studera den fullt utvecklad, stor och fett full av blod. Råkade jag tappa den och den studsade iväg som en liten gummiboll.

Troligen har den suttit på en av våra katter och hoppade av eller så hade katta lyckats sparka av den när katta kliat sig. Annars brukar jag få plocka ett flertal på dessa när de kommer och vill bli kelade. Är detta också ett ypperligt tillfälle för de som inte sitter fast på katterna att fästingen byte partner.

 

De kallas för i Finland för skogsbässar (Ixodida) är samlingsnamnet för en grupp små spindeldjur. Fästingar är parasiter som lever på att suga blod från däggdjur, fåglar och ibland även reptiler och groddjur.

De två stora fästingfamiljerna utgörs av hårda fästingar (Ixodidae) och mjuka fästingar (Argasidae). De hårda fästingarna har ett skal av kitin, och det är med dem som det svenska ordet fästing vanligen associeras. De mjuka fästingarna suger blod under minuter eller timmar, till skillnad från de hårda som borrar sig fast och suger blod under flera dagars tid.

Arten Ixodes ricinus är vanlig i Sverige. Den angriper framför allt hundar och katter, men också de flesta andra däggdjur och även fåglar. Från att ha varit endast 2–3 mm lång sväller den ut till en längd av cirka 10 millimeter på 9 dygn. Kroppen är då så elastisk att den studsar som en gummiboll. Till färgen är den vit, blåaktig eller brun, bortsett från den mörkbruna, glänsande kitinplåten på ryggens främre del.

Fästingarna andas, åtminstone i fullbildat tillstånd, med trakéer.

De hårda fästingarnas ganska platta kropp är täckt med en kitinplåt på ryggsidans främre del. Vid kitinplåtens främre kant sticker den starkt utvecklade snabeln fram och ser ut som ett huvud. Den bakre delen av kroppen är i högsta grad tänjbar, trots att den är täckt av en läderartad hud. En fästing som i fastande tillstånd har en kroppslängd av drygt 2 millimeter kan efter att ha sugit sig full av blod svälla ut till storleken av en liten böna.

De mjuka fästingarna (Argasidae) är på ovansidan täckta av en oval skiva som är uppböjd i kanten. Dessa arter är 4 - 6 mm långa

De unga djuren håller till på gräs och buskar, gärna längst ut i toppen av ett långt grässtrå. Därifrån hakar de sig fast vid varmblodiga djur, även människor, som går förbi. När de lyckats hamna på ett lämpligt offer, söker de sig till ett skyddat skrymsle på kroppen, med tunn hud. Fästingars mundelar (snabel) har kraftiga hakar som gör att de kan borra sig in i huden och sedan hålla sig kvar medan de suger blod. Ett svagt bedövande gift sprutas också in. I de flesta fall känner värddjuret inte någon smärta. Fästingen stannar i denna ställning en tid medan den suger sig full med blod, och upptäcks vanligen först när den svällt upp till en iögonfallande storlek. Efter flera dagar är fästingen fylld av blod motsvarande många gånger sin ursprungliga kroppsvikt. Den släpper då taget och lämnar sin värd.

Fästingar bör avlägsnas direkt när de påträffas på huden. Den ska dras rakt ut, långsamt, med en pincett så nära huden som möjligt. Fästingborttagare finns att köpa på apotek och underlättar borttagning. Om man försöker rycka bort en fästing med våld kan den med den hullingförsedda snabeln bli kvar i såret och kan där vålla inflammation. Smör, olja eller nagellack bör inte användas, för då kan fästingen smitta ner värden, innan den släpper. Om en del av fästingen blir kvar, kan det bli en lokal liten svullnad, liknande en böld eller acne.

Fästingar kan överföra ett flertal sjukdomar till människan. De vanligaste i Sverige är borrelios och TBE. Det finns även fästingburen tyfus. Många djurarter har sina egna fästingburna sjukdomar, till exempel ehrlichios, vilket är ett problem vid boskapshållningen.

Borreliainfektioner brukar inledningsvis typiskt yppa sig som en ringformig, växande rodnad kring bettstället. Om man efter 2–30 dagar efter fästingbettet ser en sådan rodnad, vilken växer till en handflatas storlek, så skall man omedelbart uppsöka läkare. Denna rodnad visar sig bara hos 50–75 % av dem som blivit smittade med borrelia. Alla får dock influensaliknande symptom (sommarinfluensa). Utan behandling kan allvarliga, kroniska besvär som svår klåda, trötthet, aptitlöshet, njurpåverkan, svullnad, huvudvärk, nackstelhet och ledbesvär uppträda.


Av Bengt Bertilsson - 16 maj 2013 07:29

En fantastisk morgon på farstutrappan. Solen gasar från en klarblå himmel, temperaturmätaren visar plus 16,5 och det doftar nyslaget gräs. Fåglarna kvittrar och löven lyser allt grönare på träd och i buskarna.

 
Då rör det sig i gräset och årets första ekipage ger sig ut på en tur över gräsmattan. Det går inte fort trotts den sträcker sig och drar ihop sig är det en mödosam resa och farlig också då de är en munsbit för fåglarna.

 
Om jag skall tolka antal trädgårdssnäckor på min tomt positivt eller negativt återstår att se. Överallt finner jag dessa annars och nu när mina trädgårdskomposter är genomgrävda hittade jag tomma skal. Under växtsäsongen är de rikligt förkommande i trädgården.

 
Den första hittade jag faktiskt i januari.

 

Av Bengt Bertilsson - 15 maj 2013 07:15

Att ha en kompost på sin tomt betyder också att det är fler som finns där.

 

Det kryper och krälar i den och ofta märker jag de inte då jag gräver, men stanna jag upp i grävandet då hittar jag både det ena som det andra.

   

I den egna komposten hjälper jag naturen på traven genom att skapa så bra förhållanden som möjligt för olika insekter.

       

Som både äter för sin egen överlevnad och för att bli föda åt andra.

        

Ibland tycker man det är små äckliga larver/djur jag fått i min grönsakskompost.

    

Det viktigaste är att det finns någon som lufta kompostmassan.



Av Bengt Bertilsson - 15 maj 2013 06:30

Planteringsjord kan köpas i 40 -50 liter säckar i butiken till varierande priser, 4 ibland 5 säckar för 100 kr. Själv framställer jag min egen planteringsjord här hemmavid. Om den sen är en småländsk mentalitet och ekonomisk tänkande som ligger bakom detta beslut blir till betraktaren att avgöra.

 

Detta år fick jag ihop nästan 1,5 kubik prima kompostjord. Pris 0 kr.

Nu säger vän av ordning detta är fel. Kompost material kommer från köksavfall som är restprodukt av det som inte kom till användning i köket. Det finns de som hävda att ca 30 % av det som köps slängs som avfall. Jag kan sträcka mig till 10 % i vårt hushåll och då är merparten produkter som är avfall från frukt och grönsaker, ben från kött och ibland blir det rester över som blir avfall.
 

Merparten av kompostmaterialet kommer från trädgårdslandet, avfall fån grönsaker, ogräs, hallonris etc. Dessutom brukar jag tillföra hästgödsel som extra näringstillskott när jag ändå fått detta till trädgårdslandet blir det fin matjord. Dock lägger jag aldrig vanligt gräs där i för detta klipper jag multi direkt.  


Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 14:24

Tittar allt mindre på tv numera men ett program som jag inte vill missa är Mot alla odds.
Tio personer med olika funktionsnedsättningar ger sig ut på sitt livs största utmaning. Ingen röstas ut – alla ska med.

Men detta utgår för denna vecka (i kväll) för det är Eurovision Song Contest 2013. SVT visar inslag var och varannan kväll och dessutom pingstafton visas detta spektakel där till slut alla utom en röstas bort. Från kl 20,00 – 00.30 på pingstafton blir det inget tittande på detta och dessutom jobbar hustrun helgen

Jag glömmer inte och några av våra barnbarn gör det nog inte heller när trotts att våra barn vet vår inställning till detta program och våra kvällsvanor. Hade vi förvisso lovar passa barnbarnen här och om dessa i tron att dessa skulle få se detta program minns jag inte, men jag tror detta fanns med i deras baktankar.
Även om vi försöker ställa upp för våra barn och barnbarn finns/fanns det gränser och det var reprissändning på förmiddagen och visste de inte vem som vann innan fick de veta detta ändå

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2013 10:33

Gräset är alltid/inte grönare på andra sidan.

 

Jag menar på att ordspråket inte stämmer utanför min farstutrappa där gräset på andra sidan staket inte är grönare (ännu).

 

Detta gäller också mina två Bokträd ser jag från baksidan på dessa.

 

Går jag fram på solsidan, då är den ena Bokträdet grönare än på andra sidan

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards