Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2013 21:00

Det växer ovan jord och nu har blommorna börjat komma på en av sorterna jag satt. Frågan är vad händer under jorden.
 

Varit solsken nu en längre tid har jag fått vattna och det välsignade regnet som vi fick i torsdags ca 30 mm och fredagen ca 20 mm har satt fart på potatisodlingen och för den delen även övrig odling.

 
Nästa vecka blir det test och kanske är det egenodlad nypotatis till midsommar bordet jag kan bjuda på.
Det sägs man kan skörda tidig potatis utan att ta upp hela stånden. Maka försiktigt undan den uppkupade jorden och ta upp de största potatisarna. Lägg sen tillbaka jorden och låt de mindre knölarna fortsätta att växa. Men ta inte den tidiga potatisen alltför tidigt – den kan innehålla solanin som kan ge magbesvär.

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2013 06:45

Nog kan det tyckas vara underlikt när jag tittar på mina buskar och ser små vita bollar sitter på grenarna i mina trädgårdsbuskar ser de ut som snöbollar på lite avstånd.

 

Har fått från mina vänner bilder på mångfald av dessa i sina trädgårdar, kan jag inte påstå att mina kanske bara skulle räka till en lite snölykta om det varit riktiga snöbollar, men vackra är de att se.

 

En närbildsstudie visar de sig vara mycket vackra.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards