Alla inlägg den 19 juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2013 13:01

Alla katter gilla Whiskas sägs det. Inte gammelkatta i alla fall, idag nobbar hon Mjau på burk också.

Istället så har hon sprungit ut och in med sorkar idag och visat husse vilken mat en katt gillar.


 
(Filmerna är dock tagen när hon kom hemdragandes med tidigare sorkar)

Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2013 08:15

Det vimlar av de och det var några stycken som sagt jag påpekat tidigare att hålla reda på var det är för några som kryper framför en låter mig vara osagt i skrivande stund.
  
Den lilla stjärten ställer till det när det gäller att hitta arten då jag inte finner den i min sökning.

Denna lilla brunaktiga skalbaggen fann jag också och som sagt det finns några att välja på    

Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2013 08:11

Har ni känt doften där ute eller är det jag som är lycklig lottad där jag bor på min jordlott och får känna doften av nyslaget gräs.

 
Tyvärr så kommer doften inte från granngården den ligger för fäfot och hundkäxen växer meterhögt .

Så det är bara jag som slagit vägslänterna och runt mitt staket är detta tillräkligt att få känna doften av gräs som ligger där på marken och torkar säger jag som Kristina i Duvemåla ”Nu är jag hemma” och jag förflyttas till barndomen där jag sprang barfota och även om det förvisso stacks under fötterna är det minnen som fastnat i huvudet. Tillsammans med andra minnen, fika därute på åkerkanten med hembakta bullar och saft.
Sen även trotts åldern fick jag bidra med att hjälpa till med höbärgningen och trampa hölasset var kanske inte så kul men sen ligga i lasset och se den blå himmeln och stackmoln var belöningen.
En som fick slita mer var ”Brunte” som sakta drog hem hölasset och svansen viftade hela tiden efter att slå bort alla flygfä på sin rygg och de där stora blodsugande insekterna ”Fäbromsar”, som anfaller idisslande däggdjur, hästar och människor.
Visste ni att det endast är honan som suger blod, vilket hon behöver för att utveckla sina ägg. Hannarna lever huvudsakligen av blommors nektar. Försök inte springa ifrån en fäbroms de sägs kunna flyga upp i en hastighet av 60 km/h.

 

Granngården hästhage ser vacker ut men jag hade heller sett en häst gå där och vara gräsklippare som den var förr.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards