Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Bengt Bertilsson - 27 augusti 2013 07:30

Solen lyser på mig där jag sitter från en klar himmel, morgondaggen stiger uppåt och träffas av solstrålarna skapar en nyans av regnbåges liknade solstrålar och det ser lite visuellt som älvorna dansar över den vita ängen som är fylld med tistelbollar.
 
Blomsterprakten är fortvarande fin bredvid mig.
 

Men det gäller att vara ute vid speciella ögonblick för snart förändras miljön och den har också sin tjusning.

 

Var egentligen ute för att få en bild av tistel blomman som sprider sina fröbollar.
   
Men det blev som ordspråket ”att slå flera flugor i en smäll” och jag som jagat kvadratspindlar senaste veckan hittar jag de nu överallt.
  
Hade sen nog mer tur kanske för jag såg snäckan och tistelbollen med blotta ögat, såg jag inte att under snäckan sitter det en kvadratspindel.
 

Av Bengt Bertilsson - 27 augusti 2013 06:00

Försök och slå detta 8 st solrosblommor på en och samma stam. Tror ni mig inte följ med då runt solrosen

Mina ”pjoddar” tappade ett solrosfrö i vintras och upp mitt på en gräsplätt i min trädgård började det växa en solros och denna fick stå kvar.
Efterhand som den växte såg jag den fick tjuvskott och ett tjuvskott sägs ta näring från huvudblomman och bör plockas bort. Vilket i och för sig kanske stämmer för solrosen stannade växa vid ca 2 m och det började blomma fler och fler tjuvskott också och tils dags datum kan jag räkna 8 st blommor och kanske kan det komma någon solrosblomma till om vi har tur med vädret.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards