Alla inlägg den 5 september 2013

Av Bengt Bertilsson - 5 september 2013 06:15

Att ha den förmånen att ha en trädgård och skörda sina egna bär och grönsaker känner jag mig lyckligt lottad med. En trädgård där jag kan njuta av dofter och se växtligheten frodas under nästan 3 årstider. Nu är jag förvisso uppväxt på ett litet arrendelantbruk där mina föräldrar odlade för husbehov grönsaker och frukt. Det plockades bär och svamp och det fanns gris, höns och kor och en arbetshäst som gjorde grovjobbet. Var väl egentligen för ung att komma ihåg hur det skulle skötas när det tog slut när jag var ca 10 år, men med åldern så verkar det som det fastnade ändå något i det lilla huvudet och sen går det att läsa på och lära sig. Nu odlar jag inte för att täcka husbehovet direkt utan mer som en hobby.

Dessutom får jag allt som ofta möjligheten att visa mina barnbarn att plantera och sen även vara med och skörda och nu senast hade jag besök av ett barnbarn han är nu förvisso bara 2 år, men att se honom gå bredvid mig och skörda och hjälpa till värmer mitt hjäta. Bilderna är vår skörd.
Att gå ut på morgon och plocka in det som behövs är en speciell känsla och jag vet var den har odlats och inga bekämpningsmedel använts i min odling.
Röda, svarta, vinbär och hallon blir saft, jordgubbar det mesta går direkt i magen och där erkänner jag det blir självplock hos någon odlar i trakten.

 
Äpple i år mycket bra skörd men annars kan jag inte skryta med den, har vi ändå tur att vi har vänner som får skörd. Krusbär brukar endast bli någon liter, har fått någon sjuka på buskarna.
I trädgårdslandet där odlas potatis för några veckor konsumtion under sommaren.
  Morötter likaså och barnbarnen favorit att få gå och ryka upp en morot och sen springa in och sölja av, själv brukar jag nöja mig med att torka av dessa i gräset. Dill brukar bli bra skörd av detta fryses för att sen använda under vintern.

 
Gurka brukar jag plantera mer för syns skull och sen plocka in och lägga in för dagsbehovet.

 
Lök är tacksamt men knappast ekonomiskt lönsamt. Blommor är tacksamt men ofta brukar det växa så kraftigt att det blir överskott är det mer bin och andra flyfä som har glädje av dessa.

Av Bengt Bertilsson - 5 september 2013 06:00

En till synes svart luden larv kom krypandes framför mig där jag satt på min farstutrappa och drack mitt förmiddagskaffe.

Ett s.k oväntat besök. Novis som jag är när det gäller insekter så gissade jag på det var Gräsulv, Macrothylasia rubi, fick jag via vänner snabbt redigera mig då det är en Vi tigerspinnare (Spilosoma urticae),fast vit är den inte som larv utan först som utvecklad fjäril. Dock i skrivande stund är jag novis är det Gräsulv eller en vit tigerspinnare

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards