Alla inlägg under oktober 2013

Av Bengt Bertilsson - 10 oktober 2013 06:15

Någon som vill ha Kirskål?

  Senaste skörden blev tre skottkärror av denna hälsoväxt enl. munkarna som en gång i tiden tog hit dessa är nu en farsot i våra trädgårdar och förövrigt ute i naturen. I praktiken nästan omöjliga att få bort p.g.a av sitt rotsystem. Trott rensning så dyker de upp varje år, fast jag har fått lite kontroll över dessa i mitt trädgårdsland.
 
Blir inte tid för tv-tittande numera, men ibland hamnar jag i tv-fåtöljen och det går en dansk serie om en bonde. Han lever lite efter gamla jordbrukstraditioner och tar tillvara på äldre jordbruksredskap och det som andra förkastar går att använda på nytt.

 

Programmet handlade bl.a om trädgårdsskötsel och då vaknade jag till när han påtalade vikten av att inte slänga ogräs och framförallt inte fröväxter i trädgårdskomposten. Detta är rena barnkammaren enl. honom, framför allt nu grönsaker som gått upp i frö nu på höstkanten. Detta ramlar av i komposten och sen när trädgårdsmaterialet förmultnat så ligger frön där och bara väntar på att få börja gro.
Det ligger nog en hel del i detta jag odlade för några år sedan ringblommor och under flera år därefter när jag fyllt på med kompostjorden växte det upp ringblommor på flera ställen fast jag inte odlat dessa där tidigare.   

Av Bengt Bertilsson - 9 oktober 2013 06:15

Hon kan fortvarande trotts sin ålder, halte och lytt hör och ser var hon vill ger sig ut på jakt.

 

Hon kom hem jamandes här om dagen.

 

Ville först inte visa vad hon hade i munnen och vred bort ansiktet.

 

Fick jag jaga henne från alla håll och kanter.

 

Men till slut gav hon upp och visa upp sin fångst.

 

Av Bengt Bertilsson - 8 oktober 2013 06:15

Det finns de som hävda att de skulle vilja bli katt i nästa liv.

 

Beror på vem som är husse och matte kanske för vi vet inget förrän vi har facit i hand.

 

Men med rätt så kan man nog få det bra.

 

Sträcka ut sig

Av Bengt Bertilsson - 7 oktober 2013 06:15

Någon slog in en spik i trädet.

 

Åren gick och med tiden växte barken över dess huvud.

       
Ni kanske själv tänka er hur det skulle vara att ha något i kroppen och inte bli av med den.

       
Kroppen blir inflammerad, lederna förtvinar och vävnad dör.

       
Kanske var det en befrielse den dagen det kom en som sågade ner trädet och gjorde slut på lindandet

       

Det kostade visserligen en ny sågkedja för huggaren eller så var det hämnden som var ljuv.

 
Sen går det kanske se allt som konstverk och låta fantasin flyga iväg.

 

Av Bengt Bertilsson - 6 oktober 2013 06:15

VARNING otäcka bilder och det är ingen vacker syn jag får se när jag öppnar ytterdörren och jag får allt akta mig var jag sätter ner fötterna.

 

Den här "pjodden" fann jag på kvällkvisten liggandes på trappan och jag tror knappast den flugit in i dörren utan den har katta tagit fast hon vet vad som händer gäller det att springa och gömma sig, vilket hon också gjorde.


 

Lillkatta brukar ofta ta en sväng ut i omgivningen på morgon och här har hon kommit hem med frukost och får hon inte komma in och visa upp sin fångst sätter hon sig på dörrmattan istället och äter upp den.

 

För att bevisa sin förmåga och var hon släpat hem lämna hon kvar huvudet och lite av tarmen som troligen inte smakar så gott.

Det som mer är mystiskt är hur detta hamnade på farstutrappan.
 
 


Av Bengt Bertilsson - 5 oktober 2013 06:15

Har Landvetter lagt om sina flyglinjer och följer flyttfåglarna?

 

Allt talar för detta då jag nu några dagar noterat ökad aktivitet där upp och troligen tar de en sväng norr upp och sen svänger österleden ner mot kontinenten

Av Bengt Bertilsson - 4 oktober 2013 06:15

Klimatförändring eller är tiden ur led. 
När jordgubbarna börjar mogna i oktober, jag som inte ens hade jordgubbar mogna till midsommar. Kan det också vara ett tecken på att sensommaren varit varm och solig, krävs det fuktighet också men regndropparna har varit sparsamma i sept och okt. är det något lurt med det hela.

 

Nog blev jag lite snopen när hustrun ropade på mig och sa titta där är en röd jordgubbe och vi som haft minusgrader nu flera nätter, verkar inte jordgubbarna lida av detta.

 

Av Bengt Bertilsson - 3 oktober 2013 06:15

Skall inte klaga, fast det är lite kylslagigt när morgonen gryr är väl det vi brukar säga gyllene morgon på himmel när solstrålarna träffar molnen.

     

Det tar en stund innan omgivningen träffas av solstrålarna.

 

Men när solen tittar upp över skogsbrynet ja då blir det vackert.

 

Boklöven fortvarande sommargröna, men höstfärgerna syns mellan bladen

                 

Rimfrosten i gräset och snart kommer halkan på vägen att slå till.

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards