Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Bengt Bertilsson - 6 januari 2014 06:15

Satt på min farstutrappa igår trettondagsafton och studerade ett eldorado av ”pjoddar” som flög mellan mina trädgårdsbuskar och automater och hämtade solrosfrö. Då antalet var påfallande många började jag räkna dessa och när jag kom till 45 (Blåmesar, talgoxar, nötväckor, stjärtmesar, pilfink, hackspett, koltrastar, talltita eller entitor tror jag fick med alla arter) avbröts jag av ett varningsrop som jag tycker mig känna igen från nötväckan och det blev ett flaxande så jag kände nästan vindbruset av dessa där jag satt på farstutrappan när alla sökte skydd och det blev dödstyst.
Själv spärrade jag min blick mot skyn för att se var vad det som skrämde mina ”Pjoddar” och på ca 50 m höjd får jag ser ett grått flygande monster som verkade som den saknade ett huvud och kroppen som liknar en sån där amerikansk fotboll men ändå med en avlång profil. Förstod jag det var en Häger.

Jag fick lära mig förr att Hägern var en flyttfågel men detta mönster verkar har ändrats i takt som våra vintrar blivit mildare och mindre snö och is stanna de kvar i södra delen av Sverige och längs med västkusten. Var det troligen en av dessa som övervintrar på västkusten som kolla upp sina jaktmarker för det brukar nämligen synas en Häger är i trakten under sommarhalvåret.
När mina småfåglar insåg att det var ingen rovfågel blev det åter dags för inflygning till automaterna där de är riktiga matvrak. Eller så är jag den enda som matar småfåglarna i grannskapet. För jag fyller på varandag ca 3 liter solrosfrö i mina tre automater och de är snustomma varje gång.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards