Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2014 00:15

Det är nu ett år sedan jag startade min blogg Farstutrappan efter att skrivit dagliga rapporter från den via Facebook.

 

Flera vänner föreslog nämligen jag borde skaffa en blogg istället där jag samlade mina upplevelser. Sagt och gjort hade en ilande blogg som jag väckte liv i och döpte om denna till Farstutrappan och jag verkar inte vara ensam där ute utan ca 4000 gäster har följt bloggen och läst var jag upplevt.
Ett stort tack vill jag rikta till er som följer mig på bloggen och mina upplevelser där ute.
 
Var skrev jag för ett år sedan blev påtagligt dagsaktuellt idag då en återblick på var jag skrev och upplevde för ett år sedan upptäckte jag att det har det egentligen inte hänt så mycket vädermässigt i alla fall när jag läste de första inläggen kunde dessa läggas in som nya just nu.

Falsk Vår
8 januari anno 2013 och det skall vara vinter med snö och några minusgrader. Men så icke detta år, snön försvann förra året mellan jul och nyår och min temperaturmätare har ännu inte visat minusgrader detta år.

Vårlikt

SMHI definierar meteorologiskt vår som när dygnsmedeltemperaturen är stigande, stadigvarande mellan 0 och +10 °C i minst sju dygn i följd och nog har vi haft detta är i Berghem senaste veckan. Men nu är tiden ur led och klimatförändringarna troligen fått jorden att snurra fel. Finns det en ”Brasklapp” förutsatt att detta infaller efter den 15 februari. Men nog kändes det vårlikt ute denna dag den 4 januari 2013 när solen ibland tittat fram och temperaturmätaren visa plus 5,5 grader

Farstutrappan i början på januari
Sitter på min farstutrappa och ser snön lyser med sin frånvaro och det är mörkt som midvinter och grått och trist som i november visar temperaturen nu snart så många dagar inte krupit under nollan att vi kan påstå det är metrologisk vår i början på januari. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards