Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

Naturmorgon kl. 06,14

Av Bengt Bertilsson - 22 februari 2014 00:15

Ingen nattuggla så det får bli att gå upp före tuppen och lyssna istället. Dagens program kommer att handla om ugglor.
Skulle jag dock sova gott i halmbädden så finns det repriser eller att lyssna på webben efteråt också. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1027

Therese Forsberg ut i Blekinge tillsammans med uggleexperten Conny Philipsson för att lyssna på ugglor. Det blir fördjupning i allt från varför ugglorna verkar minska i Blekinge till en guide till kattugglans 20 olika läten, och hur man bär sig åt för att få en chans att höra ugglorna. Vi kollar också hur det står till med ugglorna i andra delar av Sverige.

Vi skall också få höra lyssnarnas uggleberättelser och bilder finns på hemsidan.

Min uggleberättelse om nyårsafton 2013 hemmavid på min farstutrappa.

Nyårsafton om kvällen började jag ana ugglor i mossen trotts jag inte är någon nattuggla. Satt sent om kvällen där ute på min farstutrappa och hör två ugglor konverserade med varandra.
Den ene satt norr om min observationsplats och den andre satt söder om mig och jag satt där mitt i mellan och ugglade och lyssnade.
Nyårsafton i all ära är vi här ute förskonad av de värsta smällarna och raketerna var det faktiskt skönt att sitta där ute. Kvällen var ljuvlig, julgranen lyste och två ljuslyktor skapade nyårssken i den annars mörka omgivningen och det lyste några stjärnor på kvällshimmel.
Kände jag mig inte ensam fast det lätt lite spöklikt och det sägs detta rop har lett till att den i folktro förknippas med otur och död. Lätet lär faktiskt vara lätt att härma och kan enkelt imiteras genom att blåsa i kupade händer genom något åtskilda tummar om man inte har som jag tummarna mitt i näven när det gäller detta.
Om det sen är hane eller hona som ropar på varandra misstänkte jag at det var två hannar just den kväll jag hörde. För från båda hållen hördes nämligen dallrande hoo ... ho, ho, hoo-hoo-hoo-hoo vilket sägs vara mest vanligt hannen utropa. Honan brukar visst göra ke-vitt-ljudet.
Vet jag att det finns både könen här för andra kvällar har jag nämligen hört både hoo ... ho, ho, hoo-hoo-hoo-hoo och honan har svarat ke-vitt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards