Alla inlägg den 25 mars 2014

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2014 11:15

25 mars vårfrudagen och var är natt då?

Måste vara natten mellan 24/25 för det är först kväll mellan den 25/26 mars sen natt

 

Oavsett Jag läste i Bondepraktikan att om det fryser Vårfrunatt, så kommer det att frysa 40 nätter framöver, så nu vet vi vad vi har att vänta.

Det måste ju vara natten till igår som man avser med Vårfrunatt och då hade vi 5 minusgrader på natten och morgon.
Å andra sidan kan man också läsa, att om det är soligt på morgonen Vårfrudag och en bit in på dagen, så kommer det att bli ett gott år och idag har det varit soligt i stort sett hela dagen till skrivande stund i alla fall. Det blir säkert ett bra år, en skön vår och en varm och fin sommar.

Eller hur skall vi tolka detta får vi 40 kalla nätter framledes då kan vi glömma kanske en tidig sådd i våra trädgårdar men sen blir det en kanon sommar kanske istället.

Det sägs också att om det var så stora bara fläckar på marken att barnen kunde gå runt huset utan att trampa i snö, så skulle det bli ett gott år. Här har inte funnit snö på flera veckor har de förvisso sagt på radion att vi skulle kunna få snö framåt kvällen tror jag knappast den ligger kvar om det ändå blir kalla nätter för vårdsolen värmer gott alla redan och tjäle existera inte i marken

Vårfrudagen ansågs alltså vara den första vårdagen och ett annat vårtecken runt denna dag var tranans ankomst. Dessa har kommit så vi kan välkomna vårens budbärare att man på sina håll ägnade tranan speciella seder. Således förekom till exempel "trangåvor". Varje familjemedlem skulle på tranaftonen, kvällen före Vårfrudagen, ställa fram sina skor vid något varmt ställe, exempelvis kakelugnen. När alla sov kom sedan tranan och la gåvor i skorna. Det förekom också att barnen ritade tranbrev. Ibland gav de dem till sina vänner, ibland satte de upp dem i fönstret så att tranan skulle hitta till just deras hus. Det hände till och med att barnen fick stifta närmare bekantskap med tranan. Det var då någon vuxen som iklätt sig tranedräkt med lång strut till näbb. Denna trana var inte enbart snäll. Hade barnen varit olydiga kunde de få risbastu istället för gotter. På västkusten fanns en sed att dansa Trandansen, barnen skulle gå barfota och eftersom det fortvarande var kall jord så blev det många hopp och skutt likt en trana dansar.

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2014 07:36

Wow säger jag bara, Kung Bore slog till i natt och temperaturmätaren fall som en sten ner till minus 5 i natt. Minnet är kort men den metrologiska våren kom den 15 febr. och jag kan inte erinra mig vi haft minusgrader här hemmavid sedan dess i så fall var det någon natt som vid månadsskiftet som det nöp till med en minusgrad.

 
Rimfrosten täcker omgivningen idag och det ser ut som små lampor gnistrar i solskenet från vattendropparna som smälter runt knopparna.

 
Penséerna har fått sig ett frostnyp i natt också men de brukar tåla lite kyla och dagen sägs skall temperaturen stiga upp nästan till 2 siffrigt på nytt.

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2014 06:15

En kompost är ett ställe eller en behållare där man lägger överblivet hushållsavfall eller trädgårdsavfall som ska brytas ned och bli jord.

    

Ni som nu förväntar er få tips hur man sköter en kompost kan sluta läsa eller gå vidare för att se avskräckande exempel eller kanske är det så här det ser ut hos de flesta.

 

Varje år så behöver jag planteringsjord men i år så var mitt jordförråd tomt. Detta p.g.a jag beslöt mig för att börja odlade i ett antal odlingskragar tog jag all jord till detta och kan nu konstatera jag behövde ny kompostjord.

 
Beslöt jag mig för att tömma min kompost och fylla på ny kompostmylla i pallkragen.

   
Det var förra våren tömde jag min varmkompost och flyttade över materialet i en sommarkompost och denna var då fylld upp till brädden. Idag ett år senare som synes komposten är bara halv när jag öppnade den

 

Kompost materialet sållar jag i en gammal brödback.

 

Jag sålla kompostmaterialet så jag inte får med ben eller större material som inte bör ligga i kompostjorden, rester består främst av sånt som är svårt att bryta ner och bör egentligen malas sönder.

   

Jag var inte ensam i att gräva i kompost

 

   

Det som synes se ut som små trådar trodde jag var sporrer, tills jag såg dessa rörde sig och förstod att detta måste vara microorganismer av något slag. Dessutom och detta upptäckte jag först när jag kolla i dator något genomskinligt som ser ut som en liten mask.

 

Även en av någon slag flyfä hittade jag. Så fråga mig inte om arterna, men flertalet skulle nog säga en tusenfoting, maskar, skalbagge, men visst skulle det vara kul att veta deras riktiga namn.

 

Till slut så var pallkragen full, nackdelen är med årets påfyllning kan denna behöva ligga ett år till för att den skall bli bättre jordmån. Färsk kompostjord kan vara skadlig för växterna nämligen då förbränningen inte är klar.

 

Komposten tom och det är dags att börja på ny kompostomgång. Fast detta återkommer jag till i annat inlägg.

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2014 00:15

Helt underbart, en slät kopp kaffe ute på farstutrappan vi halvsju tiden igår kväll hör jag ett knorrande ljud komma norr ifrån, först tänkte det är en groda.
Men ljudet närmade sig sakteliga och plötsligt ser jag en mörk siluett mot den lite mörkblå himmeln. Vad var detta tänkte jag och hade förvisso mina aningar.
Tror ni jag blev allt salig när jag sen via cyberrymden olika sidor lyckades få bekräftat detta ljud och bild på en Morkulla och samtidigt också känner igen de andra fågellätena var det som en repris.

 
Kolla gärna länken och upplev känslan samtidigt blev jag lite sentimental när jag ser annonsen på morkullejakt. Kom jag att tänka på min salige fader, han fick ärva farfar hagelbössa och jag kom ihåg han berättade om morkullejakt, dock kan jag aldrig erinra mig jag såg honom skjuta någon,
Fick följa med någon gång på harjakt var kanske inte mer än 7 – 8 år men jag såg aldrig han fick aldrig skjuta något vilt.
Sen fick jag förvisso ärva bössan efter far min, men jag är en soldat med brutet gevär lämnade jag in bössan till polisen.   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards