Alla inlägg under mars 2014

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2014 06:15

Varje år plockar jag och hustrun nypon nere vid stranden längs med strandpromenaden i Varberg.

 

Fast ännu finns där inga nypon att plocka.

 

Men om några månader närmare bestämt augusti bör det se ut så här på nytt  

   

Mat · Natur
Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2014 00:15

Krokusen har blommat över

 

Men små Påskliljor narcisser kommer istället

 

Av Bengt Bertilsson - 16 mars 2014 06:15

Ofta när jag sitter på min farstutrappa hör jag hackspetten sitta och trumma där ute i skogsbrynet.

 

Så när jag var ute på en av mina skogspromenader fann jag platsen där den brukar sitta och hacka. Rejäla barkbitar från en Tall hade den först lyckats få bort.

 

Sen hackat tre stora håll efter brödföda som fanns där under barken.

 

Även ett Ek träd visar sig ha god mat också för hackspetten

Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2014 16:14

Nu är det dags för gubben att investera i en ny camera.

  

Sonen har investerat i en system camera med 70 – 300 objektiv som fick jag låna (när han inte var hemma) och fotade mina ”pjoddar” där jag satt på Farstutrappan.

 

Min fickmodell Canon 5x 5,0 – 25,0 mm tar förvisso bra bilder men när ”pjoddarna” sitter 5 meter ifrån min observationsplats farstutrappan då blir det inte de där speciella bilder jag normalt lyckas ta.   

 


               

Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2014 16:11

Blåmesen gör vårsyn av Naturmorgonsholken
     

Sonen (Foto Niklas Bertillson)har investerat i en system camera med 70 – 300 objektiv och nu slår han far sin med att fotografera Blåmesarna som kommer till min naturmorgons holk även detta år.


Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2014 06:15

Längs strandpromenaden invid fästningen i Varberg med hustrun vi vandrade som ett par och njöt av våren ankomst och utsikten.

 

Kanske inte de där riktigt varma vindarna svepte in från havet men ack så fint det var. (Foto Niklas Bertilsson)

Var vi dock inte ensamma där som par.

 

Strandskatorna har också bildat par.

  
Trutarna också som undrade var vi glor på
 
Häng med så tar vi ett dopp    
Även änderna simma i par.
     

Även svanarna har ett parförhållande.

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2014 16:38

Två barnbarn på besök, Gustav och Melker blev det en färd till Hyltenäs kulle eller som en del säger Seatons kulle.

       

George Seatons lät bygga ett jaktslott där uppe 1915-1916 och brann ned 1923.

       

Platsen där slottet låg är numera naturreservat och ett vackert turistmål.

       

Kvar finns ett grottsystem där barnen älskar att krypa in i.

       
Grottgångar med många utgångar.

       

I dag är det bara grunden som finns kvar av slottet och trädgården att beskåda, samt källargrunden där barnbarnen älskade att krypa in i.

 

Med en viddunderlig utsikt.

       

Där uppe på kullen finns också strövområde, bänkar att inta medtagen matsäck och den som vill grilla kan också göra detta.

Mer fakta hittar du här

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2014 06:15

En tändsticka i detta och en gräsbrand är ett faktum

 

Vårvärmen torkar snabbt upp det torra fjorårsgräset och SMHI har börjat varna för gräsbränder hörde jag på radion.

 

Men får vi bara regn så kommer det att spira av nytt gräs underifrån.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards