Alla inlägg under augusti 2014

Av Bengt Bertilsson - 19 augusti 2014 10:00

En vacker vy över Mölle  

 

Kullabygden skönhet och porten till Kullen:s naturreservat

Av Bengt Bertilsson - 18 augusti 2014 18:24

Till havs. Nu blåser havets friska vind ifrån sydväst och smeker ljuvligt sjömans kind av alla vindar bäst! Till havs, till havs, till storms

 

Det upprörda vattnet skummade och yrde.

 

Vinden piskade vattnet var ändå havet så skimrande vackert

Av Bengt Bertilsson - 17 augusti 2014 07:48

Det finns bara en och ”jag mötte Lassie” eller mer han stod där plötsligt framför mig

 

Uttrycket kommer från Ainbusk Singers som fick en hit med låten ”Jag mötte Lassie” – föddes i
Expressen en spalt där läsarna fick skicka in sina egna på när de möte en kändis.

 

Fast kändis var förstås inte Henrik Larsson mamma som bodde på

 

Där bodde också min hustru i samma hus som Henrik Larsson mamma fast Anne bodde ovanför

 

Får väl detta också ses som en ”Jag-mötte-Lassie”-historier är ganska roliga, ibland är de kanske påhittade eller
förbättrade lite här och var och ibland är de bara halva sanningen

 

Av Bengt Bertilsson - 14 augusti 2014 05:00

Dags att klippa bort den torra veden av årets skörd och låta de nya skotten få växa upp. Men samtidigt så måste de nya skotten klippas så de inte rusar i höjden.

 
För ögat så såg det ut som säsongen var över men så var inte fallet.

 

För när jag klippte bort så fanns det några mogna hallon kvar som gömde sig ibland de nya skotten.

 

Först så var det lite bonus tyckte jag men till slut så hämtade jag en skål och det blev faktiskt en hel del

    

Som synes bredvid det jag skörda samtidigt i mitt grönsaksland

Av Bengt Bertilsson - 13 augusti 2014 05:00

Jag vet att jag sådde 2 olika påsar av gyllenbär.

 

Jag vet också att ena påsen blev det endast ett fåtal plantor som överlevde.

 

Nu ser jag tydligt jag blandat dessa i mina krukor i alla fall

 

Mina gyllenbär ger riklig skörd av små kapslar men flertalet ramlar av buskarna, en trolig orsak kan vara det finns för många kapslar och då gör växten som t.e.x äppelträd gör den släpper ifrån sig frukt från träden i förtid så det finns näring för återstående frukt att växa vidare.  
Fast alla som är fallfrukt är inte omogna utan nästan mogna men borde fått växt lite till för att vara goda i smaken

Av Bengt Bertilsson - 12 augusti 2014 05:00

Under sommaren så finns de där men sällan jag ser dessa när solen skiner, men när daggen eller efter et regn luften torka upp så syns de.

 

Men ofta är det bara en lite stund som de syns för när daggen försvinner från näten jag då är de åter osynliga för våra ögon.

               

Främst är det hjulspindelnät som jag upptäcker i min omgivning och utan att vara hundra säker på vilken som spunnit dessa tror jag ändå korsspindlar som spunner dessa.

   

Tyvärr lite dåliga bilder på dessa detta år.

   

Men skriver ni spindelnät i sökrutan så finner ni föregående inlägg om hjulspindelnät som jag fångat på bild.
 

Men ibland är det andra som trasslat in sig också

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2014 06:15

Den som gräver den gräver sin egen död lär det stå i ett ordspråk. Ni minns kanske min grävling som letade skallbagar i mitt trädgårdsland och rotade upp mestadels av min odling på försommaren drabbades av ond bråd död och jag har varit på återbesök på platsen.

 

Flugor och andra insekter har gjort sitt och kanske har även en och annan fågel varit framme har de haft kalas för det som återstår är idag ett skelett

Av Bengt Bertilsson - 10 augusti 2014 00:15

Som vi bäddar får vi ligga och du lämnar ut dig själv och alla andra hänger med. Om ni inte märkt det så har plötsligt SPAM och säljsamtalen ökat markant och detta kan bero på att nya register har skapats och sålt vidare.
Flertalet kan komma från våra Facebooks sidor

Insamlingen sker via så kallade kakor (cookies) och pixeltaggar; små program och kodblock som installerar sig i din dator och skickar hem information till Facebook om vad du gör på nätet – vad du klickar på, lyssnar på, tittar på.

Insamlingen av data från din dator sker när du surfar in på Facebooks hemsida, använder bolagets mobilappar eller surfar till hemsidor som tillhör bolagets affärskontakter.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards