Direktlänk till inlägg 8 oktober 2014

Åska och det sa poff i telefonen

Av Bengt Bertilsson - 8 oktober 2014 08:09

Det varnades för åska så jag gick in och kolla på SMHI hemsida för att kolla radarbilderna över åskan framfart i omgivningen via datorn. Nu visas inte radarbilderna i realtid, såg jag dock att det var kraftiga åsktecken på väg in från Varberg- Kungsbacka hållet mot oss och tidmässigt var detta 30 min tidigare började jag ”ana ugglor i mossen” som ordspråket säger.
En visuell blick ut genom fönstret skvallrade också om detta, mörka moln tonar upp sig i väster och plötsligt börjar det smattra utanför. Regn eller hagel gick inte att se då det fortvarande var så pass mörkt där ute förstod jag nu är det panik så jag slet ut elsladden från väggen och telefonjack och rusade bort till basenheten för telefonen. Men ack jag var inte tillräckligt snabb för det sa poff ifrån basenheten och jag förstod direkt där rök andra paret bärbara telefoner detta år.
Telefonen var stendöd och första tanken hur klarade jacket sig då för dessa brukar också få sig en smäll åtminstone kontakten som sitter på telefonsladden är känslig nämligen.
Plockade fram den gamla stationära telefonen, den är inte av bakelit men nära på känns den som. Den har klarat många åsksmällar men är begränsad i till att stå där på sin plats och den har ingen nummerupplysare känner jag mig lite handikappad men detta är väl i så fall ett typiskt I-landsproblem.
Nu går det att ringa båda ut och in så jag är inte isolerad och jag harfaktiskt en gammal bärbar nere i källaren som fungera hjälpligen men den har tappat halv display bilden syns inte vilka nr jag slår eller vem som ringer, går det hjälpligen att använda denna i reserv tills jag får tid att köpa ny bärbar för vi har blivit bortskämda med åren med en sådan.
Datorn klarade sig och internetuppkopplingen likaså då modemet är kopplat till denna anläggning. Tv:n likaså för den hade hustrun påpekat tidigt för mig att det mullrade innan hon gick till jobbet. Det har sina sidor att bo på landet och när vi dessutom har luftledningar och haft internettelefon hade risken varit stor att hela utrustningen blivit utslagen som hänt tusentals internet användare med telefon där modemen inte klarar åskväder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Av Bengt Bertilsson - Onsdag 10 april 16:15

En liten mus tittar fram,med nyfiken blick och tassar små.I skogens dunkla skuggor,den smyger fram och känner på.   Med päls så mjuk och ögon klara,den utforskar världen sin.Bland löv och mossa, sten och barr,den letar efter mat och skogsvin. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards