Direktlänk till inlägg 9 oktober 2014

Årets första höstoväder

Av Bengt Bertilsson - 9 oktober 2014 08:21

Så kom årets första höstoväder och det blev en femetta för SMHI utsago. Det skulle alla redan på Birgittadagen komma in både regn och blåst och detta skulle sen öka framåt eftermiddagen och kvällen. Stämde till punkt och pricka här i min omgivning. Var ute på en lite skogspromenad på förmiddagen då jag återigen har börjat röra på mig efter några månaders frånvaro av delvisst hälsoskäl men även att det inte känns så kul att gå ut och plåga sig.
Det susade i säven och trädkronorna vajade för vinden, dessutom så har bladen börjat ramla ner och det prasslade så skönt när jag gick där på skogsvägen. Senare på eftermiddagen började det regna och vinden ökade var det skönt att sitta där inne och mysa framför tv:n och hustrun tände sina ljus för att öka på värmen vred jag upp några av elementen för att det kändes lite småkylligt faktiskt. Kvällsmörkret kom tidigt och kl 18,00 var det så skumt att vi såg bara siluetterna av omgivningen
Sen lovade SMHI att det skulle mojna och det skulle luckras upp framåt natten och mycket riktigt gjorde det detta. Då jag visuellt fick anledning att kolla upp detta ett flertal gånger då jag hade svårt att sova var jag uppe och såg hela omgivningen klart fast det inte lyste någon synlig måne.
Framåt morgonkvisten skulle det återigen bli molnigt och det förelåg också stor risk för åska. Mycket riktigt det var kolsvart utanför när jag vaknade vid 5 – tiden och en halvtimme senare började det åska och vid 7 – tiden då small det och där flög telefonförbindelsen.
Även om morgon kanske inte var den bästa så blev dagen en fin dag ändå som slutade med solsken och närmare 15 plusgrader och jag för första gången detta år gick in till byn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Fredag 29 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards