Alla inlägg under oktober 2014

Av Bengt Bertilsson - 13 oktober 2014 00:15

Var det sista gången detta år som gräsmattan klipptes eller kommer bridsommarvärmen hålla i sig och gräset växer fortvarande framför farstutrappan. På de stora godsen förr spände de hästen framför, idag på det lilla torpet så spänner vi de bakom eller rättare sagt lilldrängen fast han är nog lika lång och bred som husbonnen själv  

 

Veckan som gått har varit så där men då SMHI lovade att helgen skulle kunna inleddas med fint väder. Kom den lite på skam på morgonkvisten då den var både gråmulen och dimmig förmiddag. Först vid middagstid började solen visa sig och en klarblå himmel visade eftermiddagstemperaturen 15 plusgrader.

Av Bengt Bertilsson - 12 oktober 2014 00:15

Öppna landskap kräver som regel några som håller landskapet öppet från att växa igen. Det finns olika sätt men det som känns naturligt ute på landsbygden är när det går att se betande kreatur.

 
På andra sidan skogsbrynet där finns ett tiotal ungdjur som håller ängsmarkerna öppna men idag så verkade det som gräset på andra sidan var grönare och de gav sig iväg på upptäcktsfärd.

 

Nu gick dessa där och betade i lugn ro men de gick farligt nära vägen och ett samtal till ägaren lyckades de snabbt driva kretaturen till andra sidan staketet.

Av Bengt Bertilsson - 11 oktober 2014 00:15

Dessa vita svampar som jag allt som ofta springer på där ute på mina promenader de fascinera mig varje gång även om jag inte vet vad det är sort kan jag inte låta bli att stanna upp och fota dessa.

 

Av Bengt Bertilsson - 9 oktober 2014 08:21

Så kom årets första höstoväder och det blev en femetta för SMHI utsago. Det skulle alla redan på Birgittadagen komma in både regn och blåst och detta skulle sen öka framåt eftermiddagen och kvällen. Stämde till punkt och pricka här i min omgivning. Var ute på en lite skogspromenad på förmiddagen då jag återigen har börjat röra på mig efter några månaders frånvaro av delvisst hälsoskäl men även att det inte känns så kul att gå ut och plåga sig.
Det susade i säven och trädkronorna vajade för vinden, dessutom så har bladen börjat ramla ner och det prasslade så skönt när jag gick där på skogsvägen. Senare på eftermiddagen började det regna och vinden ökade var det skönt att sitta där inne och mysa framför tv:n och hustrun tände sina ljus för att öka på värmen vred jag upp några av elementen för att det kändes lite småkylligt faktiskt. Kvällsmörkret kom tidigt och kl 18,00 var det så skumt att vi såg bara siluetterna av omgivningen
Sen lovade SMHI att det skulle mojna och det skulle luckras upp framåt natten och mycket riktigt gjorde det detta. Då jag visuellt fick anledning att kolla upp detta ett flertal gånger då jag hade svårt att sova var jag uppe och såg hela omgivningen klart fast det inte lyste någon synlig måne.
Framåt morgonkvisten skulle det återigen bli molnigt och det förelåg också stor risk för åska. Mycket riktigt det var kolsvart utanför när jag vaknade vid 5 – tiden och en halvtimme senare började det åska och vid 7 – tiden då small det och där flög telefonförbindelsen.
Även om morgon kanske inte var den bästa så blev dagen en fin dag ändå som slutade med solsken och närmare 15 plusgrader och jag för första gången detta år gick in till byn.

Av Bengt Bertilsson - 8 oktober 2014 08:09

Det varnades för åska så jag gick in och kolla på SMHI hemsida för att kolla radarbilderna över åskan framfart i omgivningen via datorn. Nu visas inte radarbilderna i realtid, såg jag dock att det var kraftiga åsktecken på väg in från Varberg- Kungsbacka hållet mot oss och tidmässigt var detta 30 min tidigare började jag ”ana ugglor i mossen” som ordspråket säger.
En visuell blick ut genom fönstret skvallrade också om detta, mörka moln tonar upp sig i väster och plötsligt börjar det smattra utanför. Regn eller hagel gick inte att se då det fortvarande var så pass mörkt där ute förstod jag nu är det panik så jag slet ut elsladden från väggen och telefonjack och rusade bort till basenheten för telefonen. Men ack jag var inte tillräckligt snabb för det sa poff ifrån basenheten och jag förstod direkt där rök andra paret bärbara telefoner detta år.
Telefonen var stendöd och första tanken hur klarade jacket sig då för dessa brukar också få sig en smäll åtminstone kontakten som sitter på telefonsladden är känslig nämligen.
Plockade fram den gamla stationära telefonen, den är inte av bakelit men nära på känns den som. Den har klarat många åsksmällar men är begränsad i till att stå där på sin plats och den har ingen nummerupplysare känner jag mig lite handikappad men detta är väl i så fall ett typiskt I-landsproblem.
Nu går det att ringa båda ut och in så jag är inte isolerad och jag harfaktiskt en gammal bärbar nere i källaren som fungera hjälpligen men den har tappat halv display bilden syns inte vilka nr jag slår eller vem som ringer, går det hjälpligen att använda denna i reserv tills jag får tid att köpa ny bärbar för vi har blivit bortskämda med åren med en sådan.
Datorn klarade sig och internetuppkopplingen likaså då modemet är kopplat till denna anläggning. Tv:n likaså för den hade hustrun påpekat tidigt för mig att det mullrade innan hon gick till jobbet. Det har sina sidor att bo på landet och när vi dessutom har luftledningar och haft internettelefon hade risken varit stor att hela utrustningen blivit utslagen som hänt tusentals internet användare med telefon där modemen inte klarar åskväder.

Av Bengt Bertilsson - 7 oktober 2014 06:15

Något ringer i bakhuvudet när jag får se vita svampar att dessa är giftsvampar.

 

Oavsett jag plockar inte dessa men någon som vet vad det är för sort skriv det gärna i en kommentar.
 

Av Bengt Bertilsson - 6 oktober 2014 14:14

Temperaturen ligger mestadels dag som natt över 10 plus då kan vi knappast kalla detta för höst för då skall temperaturen vara mellan 0 – 10 grader under 7 dygn.
Fast visuellt så ser det lite höstlikt ut där ute då löven har börjat falla och de som sitter kvar börjar skifta färg och det blir ett färgspektra.

Inomhus där råder fortvarande sommarvärme och elementen de står fortvarande på ett läge där de inte skickar ut någon värme och fortvarande så elda vi inte varje dag då det är endast varmvatten vi behöver. Fick jag dock ge mig ut på morgonkvisten för att köra in ved till vedlådan som nu var tömd och veden i denna hade räckt en hel månad. Det sägs det att ved den värmer många gången är detta en sanning med modifikation då det blåste runt husknuten och det var allt att ta på sig en jacka som värmde.
Solen ökade dock sin energimängd och snart kände jag värmen både inifrån som utifrån där jag gick och körde ena lasset efter det andra. Kände jag lite som att jag skulle kanske försöka använda mig av den energi jag fick och det blev rivning av partytältet som fått stå uppe fast möblerna är intagna. Tältet har gjort sitt och det är bara att kasta då sömmarna har gått sönder och nu när vinden har börjat öka lär det troligen lyfta eller falla ihop vilket blir bara extraarbete och varför skaffa sig extra arbete blev det att montera ner detta under ordnade former. (Kasta och kasta det går att använda som en pressning så jag spara den ifall.)
Dagtid lyser solen från en mestadels klarblå himmel och nattetid så lyser det en måne som växer för varje natt och när jag är uppe ibland på natten är det så jag tror det är morgon alla redan då jag kan se hela kalhygget här utanför.

Av Bengt Bertilsson - 4 oktober 2014 06:15

Såg på tv när de skulle utse ny statsminister och det slog mig att plötsligt så fanns alla närvarande i riksdagen men när de sen skulle rösta så la flertalet ner sina röster ändå så det blev fler Ja röster än Nej röster.
Kan inte detta kallas spel för galleriet och sen det där med att vara goda föredömen.

Sen noterade jag om det är legalt i vår riksdag sitta med sina telefoner och skriva, twittra, fota och skicka ut sina bilder etc i omvärlden. Men i skolan där anser politikerna att inte våra elever också skall få göra detta under lektionerna.
Kanske beror detta på att vi då kan få veta vad som händer i skolan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards