Direktlänk till inlägg 20 november 2014

BMI och bukfetma

Av Bengt Bertilsson - 20 november 2014 06:15

BMI är en förkortning av engelskans Body Mass Index och visar förhållandet mellan vikt och längd. Detta kan ge dig en riktlinje för om du är överviktig, underviktig eller normalviktig.

Det finns många hemsidor där vi kan läsa om BMI och Bukfetma därtill finns som regel en ruta för att räkna ut ditt BMI.


För att räkna ut din bukfetma kan du använda ett måttband för att se ditt midjemått.
Det är enklast att mäta midjan där du är som smalast. Om du är rund om magen kan du mäta mitt emellan nedersta revbenet och höftbenet. Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter. Mät sedan utan att dra åt måttbandet.


Bukfetma definieras som ett midjemått som överstiger ca 88 cm hos kvinnor.

För män går gränsen vid 102 cm.

För kvinnor kan redan ett midjemått på 80-88 cm innebära en ökad risk framför allt för hjärt- och kärlsjukdom, tillsammans med andra hälsorisker som till exempel rökning.
För män anses ett midjemått på 94-101 cm innebära en ökad hälsorisk i kombination med andra riskfaktorer.

Mitt midjemått överskred långt över riskzonen och jag lider troligen av stor hälsorisk om jag inte minska på omfånget.


Hur var det då med BMI
Här finns det andra hemsidor där man också kan få fettprocent uträknat. Jag fyllde i min vikt och min längd dessutom så efterfrågade de även min ålder var nu detta har för betydelse vet jag inte.


Mitt BMI visade sig vara 26,3

Underviktig

Idealvikt

Övervikt

Fetma

< 19

19-25

26-30

> 30


Min fettprocent: 29,6 %

Normal

Idealvikt

Övervikt

12 - 20%

21 - 25%

> 25%

   

Vad krävs för att mitt BMI skall räknas som godkänt och idealvikt?
Jjo det krävs att jag går ner samtliga kilon som jag lagt på mig sedan jag slutade röka. Då skulle jag få ett BMI på 24.8 men min bukfetma är 27,9 alltså fortvarande överviktig.

För att jag teoretiskt inte skulle klassas som överviktig tvingas jag krympa 13 kilo och då skulle mitt BMI vara 22,5 och bukfetma 25,1
Fast denna vikt hade jag tror jag en gång i tiden fast detta var ett annat århundrande

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards