Alla inlägg under december 2014

Av Bengt Bertilsson - 14 december 2014 15:06

Granen står så grön och grann i stugan, granen står så grön och grann i stugan och den är inte stulen utan ärligt inköpt i boa.

 

Snart är det slut på traditioner, vem jag skall skylla på vet jag inte men det är inte som förr när små fötter tassade i vrårna.

 

Sen det där med traditioner som är till för att upprepas men numera så håller vi inte tidschemat utan julgranen sattes upp tidigare detta år. Kanske ändå en tradition finns kvar då förra året gran såg ut så här,  ganska så likt ut

Av Bengt Bertilsson - 12 december 2014 06:15

Fast egentligen är det ingen större skillnad på dessa än de jag gör under övriga året.

 

Enda skillnaden att jag får steka fler denna gång.

 

Inga konstigheter alltså måste som vanligt titta på grundreceptet sen krydda jag med kryddor och lök efter behag.

 

Rullar och steker dessa och efter 6 stekpannor så har jag fått ihop årets julköttbullar.

 

Dessa fryses i lämpliga förpackningar bara att plocka fram efterhand som barn o barnbarn kommer hem i julhelgen.

Mat
Av Bengt Bertilsson - 11 december 2014 00:15

Det började framåt småtimmarna och på morgonen var det regn och rusk och det syns knappt p.g.a någon tvättar fönsterrutorna just men utegranen vägra stå upp i blåsten

 

Varder ljus utanför och det som inte syntes i mörkret visar sig vara snö

 


Förödelsen på gården efter natten stormbyar som fick julgranen att ge upp

   

Efterhand avtog regnet och blåsten och mitt på dagen då såg jag ett ljus emellan molnen

 

Var det bara under någon minut som gluggarna fanns där och himlavalvet blev åter grått och trist tills plötsligt dök solen upp som jag han plåta genom fönstret

 

Fönstertittande lär inte vara bra sägs det och faktiskt det blev bara bättre när jag gick ut

 

Blev det slutligen vy sett från farstutrappan som fick dagen att se verkligen fin ut

 

Som synes julgranen har kommit upp på fot på nytt



Av Bengt Bertilsson - 10 december 2014 08:26

Blommande ringblommor är inte unikt men blommar de den 9 december då är det unikt.

 

Var och hälsade på mina barnbarn uppe i Sparsör

 

I en rabatt väderstreckmässigt SO finns en gavel något grönt tilldrog mitt intresse hittar jag ett gäng utslagna och till synes ganska välmående blommande ringblommor  

Av Bengt Bertilsson - 9 december 2014 06:57

Ringt och beställt ny operation. Fast tajmingen kanske inte den bästa då de stänger ner lasarettet om 14 dagar och sen öppnar de inte förrän efter alla helgdagar och då vet vi inte hur mycket det finns kvar av verksamheten. Nedmonteringen av lasarett har pågått i flera årtionden, men det har eskalerat det senaste. Trotts stora investeringar på att renovera lokaler står flera av dessa idag tomma av verksamhet idag. Läkarna flydde och sköterskorna de förflyttas i takt med verksamheten bantas eller försvinner till Borås.
Kvar finns i princip ett närsjukhus med dagsjukvård samt därtill omkringliggande verksamheter, samt dagkirurgi där de lappar ihop mindre åkommor som vi skröpliga drabbas av, men dessa får inte vara av vård som kräver övernattningar, mer än av synnerliga skäl.
Så jag lär väl få vänta till jan/febr på operation och det är inte mycket jag skall bråka om. Opererad en gång tidigare för detta i början av 60 -talet och på den tiden fick jag ligga inne nästan en hel vecka på sjukhus och får man idag åka hem efter några timmar så har tekniken verkligen gått framåt.

Av Bengt Bertilsson - 8 december 2014 15:30

Minns ni vilket väder vi hade förra året, jag minns det inte. Tur att jag kan uppdatera mitt minne och se ett år sedan på min Farstutrappa.

 

Förra året hade vi rikligt med snö såg jag i backspegeln

 

i år lyser den med sin frånvaro helt och hållet.

 

Istället lyser gräsmattan grön.

Den nederbörd vi hade under helgen den bestod av regn och åter regn kolla regnmätaren idag och uppmätte 20 ml så det kan vi kalla rotblöta.

 
Förra årets såg det ut så här den 6 dec och det kom som snö istället.

 

Men en sak är sig likt det är fågelmatning på gång ändå även om mina ”pjoddar” skulle överleva utan stödfoder nu.

 

Bistra tidevarv och dagarna blivit kortare och kallare. Kommer mina vinterfåglar fram och vill samlas vid det dukade bordet jag har oavsett väderlek.

Av Bengt Bertilsson - 6 december 2014 20:26

Är det någon mer som märkt att antal annonser ökat markant på hemsidorna som poppar upp. Nästan alla dagstidningar har annonser som dyker upp ibland förre du skall gå in på hemsidan eller så växer den fram när du läser artiklarna/rubrikerna.

Dessutom har jag märkt min brandvägg/virusprogram jobbar för högtryck att försöka spärra annonsprogram som verkar ta sig in då det dykt upp virus och spionprogram ibland dessa som kallar sig adware och utilneuro

Eller är jag ensam om detta?

Av Bengt Bertilsson - 5 december 2014 15:07

Något jag inte räknat med. Min amaryllis som hade 5 klockor nedvissnade

   klippte jag bort 3 klockor som såg mest vissna ut och två halvslocknad fick vara kvar.

Sen satte jag undan den, men blev kvarglömd på köksbänken

 

Dröm om min förvåning när den plötsligt börjar blomma på nytt nu, de där två som fick vara kvar fick nytt liv och nu står den återigen där på bordet

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards