Alla inlägg under mars 2015

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2015 15:02

Helt underbart, temperaturen visar tvåsiffrigt i skuggan och vårsolen lyser och värmer och nästan en klarblå himmel

 

Cumulus (Cu), Stackmoln

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2015 07:07

Gryningsljuset kommer allt tidigare för varje dag och vid 06,00 är det ljust. Solen låter sig dock vänta på att stiga upp men vid 7-tiden ser jag den stiga upp bakom mitt skogsbryn

 

Enl SMHI kan jag nog förvänta mig en härlig dag med solsken och fågelkvitter för nu står våren och knacka på dörren varje dag fast nattfrosten gör sig påmind fortvarande

 

Solen stiger upp snabbt för 20 minuter senare har den nått trädtopparna

Av Bengt Bertilsson - 10 mars 2015 05:30

Södergavel och det exploderar i krokusblommningen

 

Färgprakten lockar till sig insekter

 

           

Av Bengt Bertilsson - 10 mars 2015 00:15

Vårsolen har fått krokusen att blomma


 

Mot söderväggen där började det surrar

Av Bengt Bertilsson - 9 mars 2015 07:11

Utetemperaturen visade plus 14 grader och en klarblå himmel och mina bandystjärnor hänger av sin klubbdräkter, ställer klubborna i vrån, skridskor hängs upp på krocken och bandynystanden läggs i korgen och en välförtjänt vila väntar dom. Igår söndag 8/3 tog vintersäsongen slut den som började den 15/11 och efter 22 matcher kommer is-aggregaten att stängas av.


Det var inte bara avslutning för utebandyspelet även innebandysäsongen tog slut. Hela helgen har gått till att bevittna bandysäsongen avslutningsmatcher. Räknade ut att jag kört ca 70 mil och suttit bakom ratten i ca 9 timmar.


Allt började i lördags då det blev en resa till Vänersborg för att vara med på ett av barnbarnen avsluta sin innebandysäsong. Söndagen blev det Vetlanda och sista kvalmatchen till bandy allsvenskan för mina stjärnor.


Konstaterade under resan till det småländska höglandet varierar inte bara landskapet utan även väderleken. Lämnade västsidan och + 6 och mulet väder öppnade sig himmeln när jag kom till Smålands Jerusalem visade temperaturen + 9,5. Jönköping ligger likt en gryta vid Vätterns södra utlopp. Började klättringen upp mot Nässjö började temperaturen också öka och visa 11 plus visar sig fortvarande snön ligga kvar lite här och där. Framme i Vetlanda solsken från en klarblå himmel och 14 plusgrader. Då tvingas jag klä på mig istället för att ta av mig då jag skulle gå inomhus och se bandy och inne i hallen där temperaturen var +-0.  


Men idag är det måndag och frågan är var skall en bandyfrälst göra framledes när säsongen är slut, kommer att krypa på väggarna och det är ingen bandy förrän till hösten. Fast det är SM finalen till helgen men det är inte detsamma som att följa de jag känner personligen


Longcoolsong säsongen är i princip också slut fast vi skall inte vara helt säkra ännu då fortvarande nätter och arla morgonstund kan det vara kallt. Men det lär nog lösa sig med fritidssysselsättningen i takt som värmen kommer gräset bli grönare och ogräset växer i rabatterna.

Av Bengt Bertilsson - 7 mars 2015 00:15

Fågelmatningssäsongen lider mot sitt slut utanför fastutrappan

 

Artrikedomen har varit si och så eller så är det jag som inte suttit där ute på min farstutrappa och observerat dom.

 

Men några fastnade på bild när jag satt där och studerade dom

 

Mina vinterfåglar inpå knuten får dock nu själv försöka hitta mat framledes.

 

Våren verkar mer eller mindre kommen och det är vårväder som tar över väderleken.

 

Nu är det så också att fågelfrön är slut i mitt förråd.

 

Finns det självklart att köpa i butikerna.

       

Men skulle det bli ett rejält bakslag får jag ge mig in och köpa i så fall

       


Av Bengt Bertilsson - 6 mars 2015 06:00

Tjurskallen är tillbaka i vedhögen för att klyva veden. Denna gång har jag min kompis Faxes med mig. Han står stadigt på marken och väger 135 kg och trycket på kolvarna är 7 ton Klarar han att klyva smått som stort.

 

Förr klöv jag manuellt men då var det 35 cm längder men idag är det 50 cm och klyva med klyvyxa klarar jag inte så utan honom skulle det inte bli så mycket klyvt

 

Går att justera höjd skärknivar men ibland så kör jag rakt över även om det är en vedklave som är 40 – 50 cm i diameter dessa klara vi galant tillsammans.

       

Resultatet av denna vedklave motsvarar vad jag lägger in i vedpannan varje dag

 

Nu skall den få ligga och sola sig och bli torr och fin

   

En lite mindre vedklave går galant

 

Faxes gör sitt och vips har det blivit fyra fina vedklavar

 

Tjurskallen skulle kunna stå där hela dagen om huvudet fick bestämma, men kroppen säger varje dag stopp har jag ändå stått där mina timmar och fått ihop under två dagar 2,50 * 0,50 * 6 = 7,5 kubík detta är knappt hälften

 

Som synes snett och vint men detta är bara tillfällig lavning för sommar torkningen och tråden mellan huvudet och rumpan har blivit förlång eller så har jag knäppt ihop västen med jylfen tvingas jag både krypa och böja blir det som det blir när det skall kryssas veden.



 


 

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2015 19:15

Efter en kall natt - 4,1 det kan varit kallare också för denna temperatur avläste jag vid midnatt vaknade jag till en dimmig morgon och det var svinhalt på vägarna i arla morgonstund gällde det att vara lätt på foten.

 

Dimman ville inte lätta och vid 10-tiden såg det ut så här 

 

men vid 11-tiden hade den lättat

    

Blev riktigt varmt där jag sen stod och klöv ved mot en södergavel. Senare på eftermiddagen kom det lite moln och detta hade SMHI sagt att molnigheten skulle öka västerifrån och följs efterhand av tidvis regn. Något regn har jag inte sett till ännu och nu råder mörker där ute och det lyser en fullmåne som kivas med molnen

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards