Alla inlägg den 23 april 2015

Av Bengt Bertilsson - 23 april 2015 00:15

Så kom den verkliga våren svepandes över farstutrappan. Temperatutmätaren visade plötsligt 18 plusgrader och vid middagstid har det varit stiltje mitt på dagen hr det känts lite väl het i luften. Fast nattetid då har temperaturen faktiskt varit nere kring nollan och strax därunder t.o.m

 

Egentligen skulle jag ut i trädgårdslandet och sätta igång med jordbruket, men se husbonnen han känner sig vårtrött fast någon hävda kanske mer lat och har annat för sig just nu. Hörde att några satt sina potatisar alla redan ute på friland och kommer nu förväntansfullt se om de kan skörda sina egna nypotatis till midsommar.

Visst det är en speciell känsla det där med att själv odlat sina egna nypotatisar, men samtidigt så håller jag med mina förfäder som hävdade att det var slöseri med potatisarna att ta upp dessa alla redan vid midsommar.

Själv skörda jag förra året och det gick åt många plantor minns jag för att få ihop ett kok till familjen, samtidigt kunde jag köpt dessa för några kronor i boa och väntat skörda potatisarna hade jag fått mångfald skörd istället.

 

Så mina läsare husbonnen tänker inte jäkta med året potatissättning, brukligt är vid 1:a maj och dit är det en vecka så jag tar det lugnt och låter jorden suga åt sig av den goa värmen istället

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards