Alla inlägg den 25 maj 2015

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2015 06:15

Ollonborre (Melolontha melolontha) är en art i skalbaggsfamiljen bladhorningar.

Tredje gången som jag finner denna i min trädgård. De brukar  dagtid gömma sig och denna ramlade troligen ner från ett träd som står där mina trädgårdsmöbler är placerade 

 
Varje gång fascineras jag av dessa stora skalbaggar som dyker upp och förvisso kanske anses vara av ondo på fel ställe har jag aldrig sett dessa som skadedjur. Fast å andra sidan jag har ont av andra skadedjur som jagar dessa i min trädgård och de djuren kan gå fram som en jordfräs i jakt på larverna.

 

Denna verkar varit ute i slagsmål eller så skade den vingen i nedfallet då ena vingen ser skadad ut och frågan var om inte ett av bena var skadad också då de kröp mycket dåligt i min hand.

 

Hade två barnbarn på besök så för dessa blev det också en ha, ha upplevelse, men de vågade inte ta på den

   

En ollonborre (södra Sverige) lever i cirka fyra år, under större delen av sitt liv som larv under jorden. Larven kallas "fettpölsa" och var förr en svår skadegörare eftersom den lever på rötter. Som skalbagge lever den endast efter förpuppningen i cirka tre till fem veckor.

  

Ollonborrens färger varierar från vitt till brungult med ett brunt huvud. Hanen har stora bladformade antenner. Dess surrande kan bäst beskrivas som en helikopters på stort avstånd. Längd 20-30 mm.

Ollonborren som skadedjur

Vuxna ollonborrar äter blad i lövträd och larverna äter rötter, något som under flera tusen år har vållat stora problem för bönder. Innan bekämpningsmedel kom i bruk bekämpades ollonborrar genom att man plockade vuxna skalbaggar på våren, och detta gjorde man genom att på dagtid, när ollonborren vilade i träden, slå med käppar på trädgrenarna så att ollonborrarna föll ned på marken. Dessa samlades sedan in och dödades genom att hällas i kokande vatten. Kemikaliebekämpning under de mittersta årtiondena av 1900-talet, som mest intensivt på 1970-talet, hotade emellertid skalbaggens existens. Denna typ av bekämpning är i dag passé, då det ej längre finns några godkända medel och numera är ollonborren åter en ganska vanlig syn. Det finns dock biologiska bekämpningsmetoder som är tillåtna, bland annat med hjälp av nematoder.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards