Alla inlägg under juni 2015

Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2015 07:43

Önskar bloggläsare en Glad Midsommar med en vy från farstutrappan och solen kämpar för att visa sig samtidigt som det faller ett duggregn och temperaturen är 12 plus förväntas detta väder bli ett typiskt midsommarväder.

 

Av Bengt Bertilsson - 18 juni 2015 06:15

Ett utflyktsmål värt ett besök och här några miljöbilder från besöket bara detta värt att se men det finns mycket annat också

 

Kvarnkafét

Här kan man få goda smörgåsar och kaffebröd av olika slag, allt son bakas här är av alternativodlad säd som malts på kvarnen.

 

Vänga Kvarn

En fantastiskt vacker sevärdhet som måste upplevas för att förstå den atmosfär som omger en när man kommer dit. Den gamla bydgdekvarnen har funnits sedan mitten av 1800- talet och lever fortfarande kvar och kvarnen maler sitt mjöl som på den gamla goda tiden.

 


 

Kvarnen

Det malda mjölet från kvarnen hamnar sedan på kafeét som ligger bredvid, där bakas det bröd och fika av det fina mjölet. Det är underbart att sitta utanför och höra vattnet porla och fåglarna kvittra, en ren njutning och en skön stunds avkoppling för den som tar sig dit.

 

 

Av Bengt Bertilsson - 17 juni 2015 06:15

Mina jättevallmon blommar även i år och gör så varje år nu i mer än 30 år förgyller den vår trädgård.

 

Har aldrig fått bekräftat om detta räknas som en knarkodling ovetandes i min trädgård eller odla jag egna vallmo frö till fransbröden. Dock har jag fått veta lite mer om denna vallmo som kan vara av intresse för andra kanske också

 

Oavsett har jag en liten odling av Vallmoblommor som fanns där när vi flyttade hit för ca 30 år sedan och varje år blommar de och förgyller min tillvara under några veckor.

Av Bengt Bertilsson - 16 juni 2015 06:15

Min morfar han ympade äppelträd berättade min mamma men detta var på 50-talet och jag har inget minne av detta eller sett resultaten av detta.

  

Men han var inte ensam om att ympa för detta var vanligt förr har jag förstått och på en av mina promenader för några dagar sedan fick jag se vad en ympning kan se ut på ett äppelträd i grannskapet

 

Att ympa är ett sätt att skaffa mångfald i trädgården och få bättre skörd på träd som inte bär så mycket frukt. Ett normalstort träd kan bära 15-20 sorter så det är ett perfekt sätt att förlänga skördesäsongen med enkla medel. Dessutom är det bra för alla med små trädgårdar som inte rymmer så många träd.

Av Bengt Bertilsson - 15 juni 2015 06:00

Liljekonvaljer är ljuva morsdagsblommor som sedan länge har räckts fram av barnahänder till kära mor just på mors dag. De blommar ju från början av maj till början av juni beroende på var i vårt avlånga land de växer.

 

Fast nog brukar liljekonvaljen vara nästan utblommad i mina trakter vid skolavslutningen men inte i år, de är knappt utslagna.

 

Däremot minns jag tydligt när jag och hustrun gifte oss för 37 år sedan och det skulle vara liljekonvaljer i brudbuketten gick det knappt att få tag i liljekonvaljer vid midsommar

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2015 06:15

Blåbärsblomningen verkar utebli detta år eller har jag missat den eller är jag tidigt ute och fann ingen blomning i blåbärsriset

 

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2015 06:00

Om det bli gott om lingon vet jag inget om men det finns möjligheter för detta i alla fall.

    

Fast jag vill inte skryta med överflöd utan bara konstatera det finns blommande lingon

 


Av Bengt Bertilsson - 13 juni 2015 06:35

Fiberduk på och det växer bra där under lyfter vi på täcket för att se vad som finns där under. Ambitionen att få egna färskpotatisar finns men det är slöseri med potatisen att jaga några små potatisar lär jag troligen avstå 

   

Odla med fiberduk innebär att det går att odla tidigt fast tidig sådd och fiberduk brukar också innebära att ogräset därunder trivs lika bra som det jag sått och ibland lite bättre att det kan vara svårt att se var som är sått

Fiberduken skyddar mot frosten när växtligheten kommer igång och även om det i veckan varit 20 plus hade vi nära frost i början av den. Samtidigt skyddar den mot uttorkning och brännande sol.

Låter jag fiberduken ligga på efteråt jag rensat fram till midsommar detta år och kanske skyddar detta lite besök av grävlingen som jag märkt stryker här omkring


Fiberduk av och det blev att rensa bort ogräs har det både växt bra men även dåligt

   

Jordgubbarna i förgrunden blommar men några jordgubbar til midsommar får jag inte. Jag har inte haft fiberduk på dessa och detta påverkar


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards