Alla inlägg den 9 september 2015

Av Bengt Bertilsson - 9 september 2015 05:15

SMHI varnar för frost och det gäller att rädda det som räddas går av mina pelargoner

 

Så jag har ställt mina 2 stora krukor med min odling på kärror så jag kan köra in dessa över natten men frågan är vad gör jag sen

 

Tyvärr har jag inte de rätta vinterförvaringsplatser som experter hävdar är de bästa men detta får jag återkomma till hur jag gör mina

Läs nedan var Odla säger vi skall göra  

Så här års är många pelargoner som allra finast. Och tänk att de kan bli ännu större och vackrare nästa år om du lyckas övervintra dem. Visst är det värt ett försök! Sylvia Svensson berättar hur du tar hand om dina pelargoner på vintern.

Förr när vi inte kunde köpa nya pelargoner inför varje sommar, var det viktigt att kunna förvara dem över vintern. Man hade ofta pelargoner som gått i arv i generationer.

 

Pelargonen är fortfarande ingen slit- och slängblomma, den är väl värd att ta hand om och övervintra. Får den en bra vintervila, blir den ännu större och vackrare nästa sommar!

 

Måste få komma in

 

Pelargoner måste du alltså ta in, men det finns många olika sätt att förvara dem på. Och det är lite skillnader mellan vanliga zonalpelargoner och t.ex häng-, doft- och engelska pelargoner. Häng-, doft- och engelska pelargoner trivs ofta bäst inomhus på en ljus, sval fönsterkarm och sköts som vilka rumsväxter som helst, dock med mindre vatten och ingen gödsel under vintern.

 

När det gäller zonalpelargoner behöver du ett utrymme som en bod, en sommarstuga, ett garage, en vind eller en källare där det är torrt och med en lägsta temperatur på ca 5 grader. Om du också kan ordna med ljus, så har du en bra plats för övervintring av pelargoner.

 

Förbered pelargonerna

 

Inför vintervilan bör du förbereda pelargonen genom att minska bevattningen och sluta gödsla under några veckor.

 

Är dina pelargoner så stora att det är svårt att få in dem i övervintringsstället, kan de klippas ner ganska rejält. Den slutliga beskärningen gör du i mars när de plockas fram och planteras om igen.

 

Mindre plantor kan du låta vara nästan som de är, städa dock lite: ta bort utblommade blommor och fula blad, så att de hålls friska.

 

Kolla krukorna noga så att inga objudna gäster följer med in!

 

Ställ pelargonerna i förvaringen. Kolla dem då och då under vintern så att de mår bra. Vattna lite en gång i månaden under hela vintern.

 

Andra alternativ

 

Är det så att du inte har någon passande övervintringsplats, så kan du helt enkelt ta in dem på din svalaste fönsterbräda, t ex i sovrummet. Vattna mindre under vintern och plocka bort vissnande blad. På våren klipper du ner dem som vanligt och byter jord och börjar driva igen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards