Alla inlägg under september 2015

Av Bengt Bertilsson - 4 september 2015 06:15

Ollonborre (Melolontha melolontha) om denna art i skalbaggsfamiljen bladhorningar har jag skrivit inlägg förr om se länk eller skriv ollonborre i sökrutan

Håller på med ett större trädgårdsprosekt och måste då ta bort min uteplats med stenplattor.

 

När jag lyfte på en av dessa plattor så fann jag en mystisk vit fläck

 

Lite skumliknande men när jag såg närmare svampliknande eller mossliknande fanns det något ljusbrunt som väckte mitt intresse.

 

En död ollonborre på väg att brytas ner av något svamphyfer misstänker jag.

   

Kunde inte låta bli att ta upp den och studera den

     

Det skulle sen visa sig finnas fler ollonborrar som låg under stenarna till synes mumifierade och ett tomt skal

   

Så förra gången jag fann ollonborren var den ovan jord och nu fick jag var den tog vägen och en liten naturlektion i livet gång för en skalbagge  

Av Bengt Bertilsson - 4 september 2015 00:15

Souvenir flagga Göteborg Sjöfartsmuseet av tyg mått 31* 15 från 1960 – talet

 

Sjöfartsmuseet Akvariet, ursprungligen bara Sjöfartsmuseet, i Göteborg

Av Bengt Bertilsson - 3 september 2015 06:15

Grävbin (Andrenidae) är en familj solitära bin i insektordningen steklar. Cirka 4000 arter är kända varav ett sextiotal är påträffade i Sverige

 

Sandbin lever solitärt och gräver sina bon i sandig mark på soliga ställen. Honan gräver en huvudgång med ett antal sidokamrar, en för varje larv

 

Vilket det är vet jag inte och oavsett kärt barn kan ha många namn och det är lite som tjuven som återvänder till brottsplatsen när jag skrev om detta för två år sedan fann jag små hål i marken även detta år.

 

Dock kan jag inte erinra mig att jag såg dessa förra året så därför kändes det helt okey för jag tror inte dessa gör någon större skada på min egendom

Av Bengt Bertilsson - 3 september 2015 00:15

Souvenir flagga från Vitlycke i tyg mått 35* 18 från 1960 – talet

 

Föreställer Vitlyckeristningend den mest kända och en av de största hällristningshällarna och ingår i Världsarvsområdet är bl.a Vitlyckehällen

Av Bengt Bertilsson - 2 september 2015 06:15

Tigerlilja är en flerårig ört med upprätt stjälk, strödda blad och hängande brandgula blommor. Stjälken är kraftig, brunröd och blir meterhög 

    

Tigerliljan blommar även detta år men nu gäller det att hitta en ny plats för denna då jg måste gräva upp rabatten och denna blomma är jag rädd om.  

Av Bengt Bertilsson - 2 september 2015 00:15

Souvenir flagga Hälsingborg i tyg mått 31 * 18 från 1960 – talet

 

Notera stavning Hälsingborg, stavning mellan 1912 och 1971 därefter stavas det Helsingborg

Motiv Stenbocks staty samt Rådhuset

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2015 07:47

Så var hösten här och första höst oväder likaså. SMHI gick ut med varningar om mellan stora regnmängder på 30 – 50 mm utlovades och det skulle blåsa rejält med varningar utfärdade för västkusten.

Fast med facit så blev det inte så mycket av detta. Om nu inte 22 mm regn var tillräckligt fick de 38 mm NO om Borås.

Om det sen var vinden eller regnet som väckte mig i natt ett flertal gånger låter jag vara osagt kändes vinddraget i alla fall genom springan fönstret som får vara öppet lite annars blir det förvarmt här inne nattetid.

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2015 06:59

Räven raska inte över isen men väl över fältet stryker den omkring här i trakten fast denna verkar mest vara lite nyfiken, bortkommen och lekfull

 

Senast jag såg räv här i trakten var i mars månad är detta kanske en avkomma från den och att livet i skogen går vidare blev den en fin avslutningsbild på sommaren då denna räv dök upp en av de sista dagarna i augusti

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards