Alla inlägg under november 2015

Av Bengt Bertilsson - 4 november 2015 05:15

Nöden har ingen lag sägs det och p.g.a grävning för nytt avloppssystem så tvingades vi flytta på en Rhododendron buske som stod på ena sidan av farstutrappan. Om detta var lämplig tidpunkt på året att flytta en Rhododendron buske fanns det ingen återvändo att fundera över.

Då det verkade som flytten av busken fungerade ja då flyttade vi på den andra också som stod kvar på andra sidan av farstutrappan. Att flytta en Rhododendron i början av november är kanske lite sent, men vädret verkar vara mer vårväder än höst just nu när temperaturen har hållit sig kring 10 grader mestadels

 

Förra busken fick jag hjälp att gräva och flytta, denna fick jag allt gräva upp själv och detta tog ca 2 timmar att gräva dels runt och sen under då det visade sig att har man bara grävt tillräckligt djupt så består rotsystemet av en klump.

 

Förvisso ingen liten klump utan en bamseklump som visade sig behöva draghjälp med att få upp. Vi spände ett rep runt stammen och band fast repet i bilen bogseringsring och vips så åkte rotklumpen upp.

Men stammen delade på sig och jag stod plötsligt där med två Rhododendron buskar den ena med jordklump den andra utan.

 

Så det blev att plantera två Rhododendron buskar bredvid den andra

 

Såg det låg några kvistar och en del rötter kvar och dessa grävde jag ner för att se om det blir något av detta till nästa år.

Av Bengt Bertilsson - 3 november 2015 07:38

Jag har fortvarande inte tagit upp mina morötter ifrån grönsakslandet och detta är jag kanske är jag inte ensam i vårt halvlånga land då jag visuellt tycker att vi inte har fått den där riktiga hösten med blåst och kyla utan det är solsken och nästan ljumma vindar som gjort jag inte skördat morötterna som verkar växa fortvarande.

 

De är inte ensamma att växa utan nu tittar vårblommorna upp mellan morotsstjälkarna. Vän av ordning undrar kanske varifrån kommer dessa, plantera penséer i morotslandet verkar inte normalt.

 

Men nu ligger det till såhär att det inte är jag som planterat dessa utan de har vår herre planterat och det är sen så att vi är satta att sköta hans örtagård och skörda därefter.

 

Vårt hushåll där är vi lite som ekorrar vi spara på matavfall och trädgårdsavfallet och kompostera detta. Efter några år så hamnar denna kompostjord i våra grönsaksland och då kan sånt här inträffa att frön börjar gro och denna gång så kommer det penséer upp och dessutom kom de under fel årstid men vädret är mer vår än höst.

Av Bengt Bertilsson - 2 november 2015 20:11

November och det växer fortvarande i jorden som det brukar göra på våren och det är kanske inte konstigt. I dag var det 13,9 plus och frostnätterna i höst går att räknapå ena handen fingrar fortvarande.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards