Direktlänk till inlägg 26 januari 2016

Vedeldarens dilemma

Av Bengt Bertilsson - 26 januari 2016 13:36

Att vara vedeldade har sina sidor och en panna sköter sig inte själv utan kräver tillsyn och den skall sotas vid jämna tillfällen för att bästa möjliga effekt skall uppnås.

 

Så idag gick jag ner i pannrummet och innan jag skulle tända passa på att sota pannan och rökkanalen.

Men det blev tvärstopp direkt, för när jag skulle lyfta av Sotlucka för konvektionsdel för att sota spjällen som sitter där under.

  

Får jag den lilla plastskruv som består av en liten kula. Gängorna hade smällt och skruven som den satt på den lossnade men tur i oturen hann jag fånga den innan den hade försvunnet ner i pannan. Då hade jag fått leta efter den i soten som ligger nere i pannan som jag raka ut den bakvägen.

     

När jag sen kände på den andra plastkulan som sitter på den andra skruven känner jag att även den är lös.

Så där stod jag och inte kunde tända i pannan p.g.a luckan/locket som går förvisso att lägga på men det är två hål och via dessa kommer röken att sippra ut.  

  Så ut i garaget där jag brukar slänga muttrar och skruvar och hittade två st muttrar som passade och det var bara att skruva dit och sätta dit luckan och fortsätta sota pannan och sen tända i vedpannan.

Efteråt kontaktade jag NIBE och efter många om och men lyckades jag få fram vilken del och vilket nr dessa platskulor har kunde jag beställa två nya mest för utseendet skull då muttrarna som sitter där nu mer ser avvikande och skulle jag råka röra dessa under eldningen och pannan är varm kan jag bränna mig.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards