Alla inlägg under februari 2016

Av Bengt Bertilsson - 15 februari 2016 06:15


Skogspromenad och solsken kommer jag fram till mina små vattendrag med sina små vattenfall

       



En ny bäck som jag inte hittat något namn på men där istapparna hänger i grenverk

       

Skapar ett fantastiskt isskulpturer måste visas för här går inte många mer än skogen djur och fåglarna som ser detta

 

Droppen Dripp och Droppen Drapp Da dinjkn dijnk dörtö dijnk dijnk dörtö dojnk dojnk damm. Droppen Dripp och droppen Drapp satt på varsin isetapp ovanför vår förstutrapp. Orden är hämtade från en visa som ALICE BABS & TITTI sjöng när jag var yngre och dessa ord tycker jag passar in när jag ser dessa istappar

 


Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2016 05:15

Någon har tappat fjädrarna eller är det någon som plockat fjädrar från en fågel

 

Misstänker Sparvhök eller en Duvhök som varit här och tagit en fågel för något misstänkt dök upp här igår såg jag bara en siluett flyga utanför och noterade att det small till i fönsterrutan av småfåglarna som flydde hals över huvud från fågelautomaten som hänger utanför köksfönstret.

 

Detta var i gryningen och jag tittade ut men noterade inte några fjäder då eller någon strid är utanför, så troligen återvände rovfågeln senare på förmiddagen och lyckades då fånga ett byte och det var först vid 12-tiden som vi såg dunfjädrarna

   

Så nu står jag inför dubbelt mysterium vet inte rovfågel eller bytesfågel kan det vara en koltrast?


 


Hur ser man skillnad på sparvhök och Duvhök


Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2016 09:38

Minus 6,5 i arla morgonstund och trindsnö på marken kom det en sol upp bakom skogsbrynet och temperaturmätaren började röra på sig uppåt och nedåt och en stund trodde jag den fått spader.

Tände i pannan tidigt så här inne visade temperaturen behagliga + 20 när det plötsligt händer något som jag inte hängde med riktigt var som sker.

 

Utetemperaturen utanför visade – 2 på några minuter rusar innetemperaturen upp till + 25,3 och undrade var sjutton är det som händer, har temperaturmätaren fått spader är det kortslutning i batteriet eller angivaren på termometern gått sönder. Kanske hade Max o Min kommit i obalans så jag nollställde termometern men det hände inget.

 

Plötsligt så sjunker innetemperaturen gradvist och utetemperaturen sjunker med samma gradantal. Då kom jag på vad som hänt.

 

Plötsligt så hade solstrålarna träffat termometern som sitter här inne och solstrålarna som strömmade in genom ett fönster i österläge är bara under en kort period och då ökade temperaturen här inne och ute tvärtom. När det gått någon minut så började solstrålarna flytta på sig och temperaturen började gå ner till normalläge.

 

Nu kan vi tro att allt skulle bli normalt och det kanske är det också för en halvtimme senare så visar utetemperaturen endast +– 0 och här inne visar innetemperaturen + 23,9  och detta är faktiskt normalt och detta beror på att nu börjar solen stråla i söderläge och in strömmar solvärmen genom köksfönstret för utanför är det en blå himmel och en sol lyser och det är en försmak av våren när det plötsligt händer något på nytt

 

Ett moln

 

Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2016 08:21

Din eller min kanske säger vi vår istället kommer jag att tänka på en dikt men som sitter de första stroferna i bakhuvudet inpräntat under konfirmation.

 

Din klara sol går åter opp.

 Jag tackar dig, min Gud.

 Med kraft och mod och nyfött hopp

 jag höjer glädjens ljud.

       


Din klara sol går åter upp är diktad 1814 och nr 420 i 1819 års psalmbok. I Svensk söndagsskolsångbok 1908 nr 265 och i Svensk söndagsskolsångbok 1929 nr 243. Nr 420 1937 års psalmbok och Psalmer för bruk vid krigsmakten 1961. Den svenska psalmboken 1986 som nr 176 under rubriken "Morgon".

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2016 11:24

I tisdags tankade jag och där fick jag en smäll, en rak hö var det väl han slog knock på sina motståndare,

 

blev jag blåst för idag sänks bensinpriset igen med 20 öre och priset bör då vara 11,99

 

Tänkte jag överlever nog denna smäll får dra åt svångremmen och spara 5,20 någon annanstans annars kommer kanske kronofogden och sätter mig i konkurs.

  

I förgår gick bensinpriset ner 10 öre till 18,87 och jag förlorade ännu mer på att jag köpte bensin vid fel tillfälle.

 

Ja se pengar bara bekymmer

  

Igår sänkte de reporäntan men samtidigt så kommer rapporter om hur bra det går för banker och företag. Så jag har lite svårt att förstå när banker och företag klaga på att det är kris Bankerna klaga på neg ränta men gör miljardvinster. Företagen klaga på höga kostnader men redovisar rekordvinster och utdelningar. Måste vara bankkunder och konsumenter som blir lurade hela tiden.

 

 Tror jag sluta att köra bil. låna ut bensin pengarna istället och köper aktier för räntan jag får

 

I veckan kom det ett mail och jag kan var lugn och framtiden ser mycket ljusare ut efter jag kolla vårt mailkonto och i morgon skall jag kolla vårt bankkonto för hustrun har fått ett arv på 12,5 miljoner USA dollar. Nu är jag lite dålig på engelska eller kanske är det amerikanska de skriver så jag har lite svårt att förstå men det är väl någon av våra släktingar som utvandra i början på 1900 – talet som avlidit skulle jag tro eller var tror ni.

 

 Dear Bertilsson,

 My name is Barrister Jean-Louis Akofa. I contacted you to assist in the claim and transfer fund valued at US$12.5 Million left behind by my late client Mr.Alexandra Bertilsson, so that it cannot get confiscated by the Finance Company here. Please get back to me for more details about this claim, as I will like to make all necessary information known to you for your understanding.

 

Sincerely,

 Jean-Louis Akofa, Esq.

 

Idag så ringde det plötsligt på min gamla mobiltelefon som fortvarande fungera och på den finns ett gammal mobilnr jag inte använt på länge.

Hann inte se vilket nummer det var men jag hörde en kvinnlig röst som på engelska frågade You Speak English svarade jag om jag spikar engelska. Då la hon på luren så hon måste förstått var jag sa fast jag sa det på svenska.
Tänk om det var
 Jean-Louis Akofa som ringde och nu missade jag arvet vi skulle få  eller så var det någon om blev blåst var det nog inte jag

 

Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2016 08:20

10 februari och stora snöflingor faller och gräsmattan blir vit på nytt.

 

Temperaturen visar plus minus noll och vädergudarna fajtas om vem som skall bestämma vädret borde jag kanske plockat upp efter att barmbarnen var här under helgen och kvar står gräsklipparen och traktorn och blir översnöad


Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2016 07:39

Om du fastar behöver det inte betyda att du inte äter. En fasta kan vara att avstå från till exempel tv-tittande, godis, alkohol, kött, Facebook eller något annat.

 

Radion stod på P 1 idag i arla morgonstund och det blev dagens morgonandakt när jag satt och åt frukost. Andakten handlade om fastan och där satt jag och åt fettisdagsdagen och tankarna var egentligen långt ifrån fastans budskap.  Kanske lever vi också långt ifrån vad fastan står för och i dagens samhälle firar endast ett fåtalet fastan. 
Sen får vi inte glömma bort att fastan firas av flera andra religioner som idag blivit mer påtaglit inslag i samhällsbiden och mediorna uppmärksamma kanske är det ett helt annat budskap utan religions inslag som medborarna i vårt land skall tänka på i fasttid. 


Oavsett i vårt sekualiserade samhälle var det detta jag kom ihåg att visst var det tänkvärda ord fast efterleva detta är lika svårt som att efterleva orginalbudskapet.

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2016 00:15

Två av våra barnbarn har övernattat här under helgen och hållit mormor och morfar sysselsatta

 

Fast de har sysselsatt sig själva också

   

När ingen ser så passade de på

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards